21.11.14

Erfaring med Logona pulverhårfarger

Jeg ble skikkelig sur på Logona hårprodukter da jeg mistet mye hår etter en hårfarging i fjor, og jeg kommer ikke til å bruke deres ferdigblandede farge på tube, og i hvert fall ikke den såkalte forbehandlingen, igjen. Jeg tror sistnevnte grønne guffe var synderen.

I vår brukte jeg litt tid på å sjekke stoffer i Logonas hårfarger, og jeg fant ingen som var farlig eller forbudt. Allergi og slikt kan imidlertid forekomme selv ved bruk av ufarlige stoffer, for folk er forskjellige, interaksjoner mellom lovlige stoffer kan virke uheldig, og det kan ta tid før et stoff blir merket som farlig eller forbudt.

Flere av Logonas hårfarger inneholder valnøttskall, som er lovlig, men som kanskje kan være kreftfremkallende. Jeg har ikke forutsetning for å vurdere giftigheten av valnøttskall brukt i hårfarge, men du kan se selv hva jeg leste i et amerikansk hårforum.

Nå synes jeg at jeg mister mindre hår enn jeg gjorde for et år siden, og jeg har det siste året brukt Logonas pulverhårfarge uten noen problemer. Pulverfargen brukte jeg også for mange år siden, og var godt fornøyd med den. Jeg har sjekket andre plantehårfarger litt, men har ikke funnet merker som virker sunnere. 

Tidligere har jeg brukt både fargene flammerød, og svart blandet med brun-umbra. Den første likner litt på fargen på bildet, men på mitt brune hår ble den mer rødbrun - skjønt litt for mye flamme i sola. Nå blander jeg brun-umbra, som er den mørkeste av Logonas to kalde brunfarger, med maronbrun (kastanjebrun/rødbrun). Håret blir brunt, men gyldent i sola. Man kan ha litt safran oppløst i kokende vann i pulverblandingen for å dekke grå hårstrå bedre. En gylden farge på hårstrå i brunt eller rødt hår, er mindre påfallende enn lyse hårstrå. I det siste har jeg også prøvd sjokoladebrun. Den synes jeg er kjempefin. Svart te eller kaffe i stedet for vann skal gjøre fargen mørkere. 

Vask håret med en sjampo uten silikon (og uten balsam) før du farger det. Da setter fargen seg bedre. Jeg kjøper silikonfri sjampo på apoteket. Sjampoer som har dimethicone, trimethicone eller cyclopentasiloxane i ingrediens eller ingrediensliste, inneholder silikon.

Sist, men ikke minst: Planlegg fargingen, slik at den ikke kolliderer med gjøremål utenfor hjemmet.


2 kommentarer:

  1. Anonym6.6.15

    Jeg hadde tidligere problemer med hårtap og jeg fikk god hjelp fra TRX2 behandling for hårtap som kan bestilles via deres hjemmeside www.trx2.no.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilke typer hårtap hjelper det mot? Hva var årsaken til at du mistet hår?

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post