29.11.13

"Fin på håret" med Logona

Etter at jeg fikk en kronisk utmattelsestilstand for sju år siden, orket jeg ikke lenger å farge håret. Men i fjor sommer våknet jeg såpass til liv at jeg bestemte meg for å shine meg opp litt, så jeg gikk til frisør. Sommeren i år følte jeg meg så bra at jeg ville prøve å farge håret selv.

De siste årene før jeg gikk i "hi", pleide jeg å bruke "henna"-produkter i ulike farger, fordi plantehårfarger skal være mindre skadelig for håret enn syntetiske farger. Men da jeg skulle ut og handle i år, så jeg til min skuffelse at helsekostbutikken hvor jeg hadde kjøpt Logona plantebasert hårfarge, ikke lenger førte dette favorittmerket mitt. Body Shop, som jeg også hadde brukt en del, solgte ikke hårfarge overhodet. Og den indiskinspirerte butikken hvor jeg også¨hadde handlet, eksisterte ikke mer. Jeg måtte ty til nettet.

Jeg fant et norsk nettsted som selger Logona-produkter, blant annet hårfarge. De Logona-fargene jeg hadde brukt mange år tidligere, ble solgt som pulver som man måtte blande med varmt vann. Nå så jeg at dette nettstedet også solgte ferdigblandede hårfarger. Jeg kjøpte en pen farge kalt nougatbrun, samt en forbehandling som skulle virke "dyptrensende". Jeg er redd den rengjøringen ble i kraftigste laget. Mens jeg hadde den i, tenkte jeg den føltes litt som å ha skrubbekrem i håret.

Umiddelbart etter rengjøring og farging begynte jeg å miste masse hår. Hårtapet har vært konstant i månedene som har gått siden da. Jeg har ringt selgeren to ganger, samt sendt dem en e-post, for å gi beskjed om håravfallet, men de har verken ringt tilbake eller sendt meg mail, selv om jeg ba dem ta kontakt. Jeg ønsket å vite om de kjente til andre med samme erfaring som meg.

Nettstedet skriver at deres hårfarge er “best i test” hos Forbrukersinpektørene i NRK og hos Forbrukerrapporten. Jeg har uten hell søkt i flere databaser etter disse testene, og synes det er rart at de ikke har mer utførlige referanser å komme med. Da jeg kontaktet Forbrukerrådet, fikk jeg til svar at Forbrukerrapporten ikke hadde hatt noen slik test. Man kan også lese på nettet at Logona var "best i test" hos TV2 hjelper deg, men heller ikke det programmet har jeg klart å spore opp.

Logona-produktene presenteres som “rene”, “naturlige”, “kjemikaliefrie” osv.  Men en blytest av leppestifter viste at en leppestift fra Logona var den tredje verste på blyinnhold. Så selv om jeg bare har god erfaring med Logonas pulverhårfarger, er det en del ting her som svekker tilliten min.

Mattilsynet er informert om håravfallet jeg opplever etter bruk av de to Logona-produktene.

Oppdatering: Erfaring med Logona pulverhårfarger

3 kommentarer:

  1. Hei! Jeg har også mistet litt hår mens jeg har farget håret med hennafarge, blant annet Logona. Jeg søkte litt på det, og fant ut noe som burde slått meg selv: Jeg hadde jo børstet håret før jeg vasket det. Da er det naturlig at det virker som at man mister mye hår, men egentlig er det bare løse hår fra hårbørstingen før man farget håret. Det samme gjelder om du børster håret før du vasker det med vanlig shampoo :) Ellers kan jeg tipse deg om Lush sin Hennafarge hvis du er skeptisk til Logona, det er så vanskelig å påføre som folk skal ha det til! Og det gir mye glans. Men vær obs: Hvis du børster håret først, som de anbefaler, vil det virke som at du mister hår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier ikke å børste det før jeg vasker eller farger hår.

      Hårtapet jeg har hatt siden fargingen i juli, har altså vært daglig i fem måneder nå. Håret mitt er blitt betraktelig tynnere i løpet av denne tiden.

      Slett
  2. Oi, der snek det seg inn en feil: Jeg mente at det IKKE er så vanskelig å påføre Lush sin henna som mange skal ha det til. :)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post