29.9.13

Lege ga helseråd på Twitter

En tvitrende psykiater fra Sørlandet har visst liten sans for brukermedvirkning i psykisk helsevern. Forrige måned hevdet han at CRPD (FNs konvensjon for personer med funksjonsnedsettelser) er “antipsykiatri”, og han har irritert seg over pasienter under tvang som kjenner til denne konvensjonen.

For noen uker siden ble han med i en samtale jeg hadde med et statlig nettsted som informerer om innholdet i matvarer. Jeg har nemlig i flere år hatt D-vitaminmangel, og jeg reagerte på at det på dette nettstedet sto at det var null D-vitamin i tunfisk. De bekreftet da at dette var feilinformasjon, og at feilen skulle rettes opp. Alt vel så langt.

Litt senere velger altså denne sørlandspsykiateren å bli med i samtalen vår. Han påstår at opplysningen om D-vitamininnhold i tunfisk på det statlige nettsteder er korrekt - men det var altså fordi de hadde rukket å rette opp feilen, og ikke fordi jeg kranglet om en innbilt feilinformasjon på siden. Så begynte psykiateren å gi råd om D-vitamininntaket mitt. Jeg burde IKKE “jakte på D-vitaminer i mat”, skrev han, men heller ta en slurk tran.

Men jeg hadde IKKE bedt om noe helseråd på Twitter. Han vet ikke engang hvilket D-vitaminnivå jeg ligger på eller hvilken sykdom jeg har som er relatert til denne vitaminmangelen. En slurk tran er alt for lite for min tilstand. Jeg har i lang tid både fått tilskudd og spist særlig D-vitaminrik mat. Spesialisten min på sykehuset mener jeg bør få i meg vitaminet fra flere kilder, som sol om sommeren. Jeg måler nivået hver måned.

Jeg ble provosert av dette legerådet på Twitter, så jeg skrev at han hadde trådt over en grense som lege. Det virket det som han ikke tålte. Han tvitret da at jeg var "enda mer bitter enn han hadde trodd". Han tok bruddstykker av samtalen og limte sammen og publiserte på et annet nettsted, og med lenke til alle sine Twitter-følgere.

En av mine følgere ringte meg og fortalte at han hadde bombardert vedkommende med direktemeldinger (som bare de to ser) der det blant annet sto at “Sigrun er veldig forstyrret og meget, meget uberegnelig”, selv om jeg aldri har truffet denne mannen eller noen gang vært hans pasient.

Jeg lurer på om dette er akseptabel legeframferd i det offentlige rom. En jurist som hadde lest Twitter-meldingene hans, skrev til meg:
"Jeg tenker at hans opptreden kan falle inn under/være i strid med de alminnelige bestemmelsene om å "verne menneskets helse" og "bygge sin gjerning på sannhet og rettferdighet i forhold til pasient og samfunn". Denne legen går langt i å fjerndiagnostisere, og ikke minst gi helseråd, til en person som ikke er hans pasient, som ikke har bedt om råd, som ikke har samtykket til det. Han gir dessuten råd som, pga sin manglende informasjon om saken, er feilaktige i forhold til din helsesituasjon. 
I tillegg er den stygge stemplingen av deg som "veldig forstyrret og meget, meget uberegnelig", egnet til å skade, og således det motsatte av å verne menneskets helse. Han må være fryktelig rolleforvirret, denne psykiateren. Jeg tenker også at stemplingen som "forstyrret og uberegnelig" er ærekrenkende. Jeg mener hans oppførsel er egnet til å svekke tilliten til ham som lege, og i og med at han er overlege ved et identifiserbart sykehus, er det heller ikke god reklame for sykehusets psykiske helsevern. Andre yrkesgrupper, som politi, har fått sparken for å ha bedrevet virksomhet på sosiale medier som er blitt ansett uforenlig med deres yrkesrolle."
Han har ikke beklaget oppførselen sin.









Jeg har tidligere fått noen få helseråd på Twitter, som da en lege fortalte meg om en mulig bivirkning av et blodfortynnende medikament, men det har bare skjedd etter at jeg selv har bedt om råd.

Oppdatering 15.11.: Sykehuset der legen arbeider, er informert om saken. 

5 kommentarer:

  1. Mille29.9.13

    Dette er drøyt!

    SvarSlett
  2. Sigrun, denne psykiateren går langt over streken.
    Jeg følger noen av debattene på twitter, ang, psykisk helse/helsevern, og merker meg, at enkelte psykiatere opptrer svært uhøflig og arrogant overfor mennesker med brukererfaring. Trist.

    SvarSlett
  3. Ja, dette er drøyt av en lege.
    Bibbi, jeg vet selv om to norske psykiatere på Twitter som stadig vekk er svært uhøflige og arrogante overfor folk med brukererfaring.

    SvarSlett
  4. Det er flere utsagn som jeg reagere på på twitterkontoen hans;

    - Forsøk på diagnose ut i fra språkbruk på twitter:
    Randi Evjen @RandiEvjen 23. sep
    @9chal Ja, du må ikke tråkke noen på tærne! ;-D Må jeg logge av nå for ikke å bli diagnostisert?

    Niclas Halvorsen @9chal 23. sep
    @RandiEvjen om du logger av, for ikke å bli diagnostisert, er det i seg selv nok info til å peile deg innpå en diagnose. Du bør bli!

    - En annen spør om hva en skal gjøre når en ikke har bankkort og trenger ID og Niclas anbefaler hun å kjøre bil uten førerkort:
    Rikke @eselfa1 15. sep
    @9chal Åja, kult. Men jeg trenger også sånn midlertidig førerbevis, men det funker heller ikke uten legitimasjon. Så.. ja.

    Niclas Halvorsen @9chal
    @eselfa1 det tar få dager å bestille nyttvisakort. Kjør bil uten id og sats på at det går greit.

    - Først skryter av at han skriver rettspsykiatriske erklæringer:
    Niclas Halvorsen @9chal 1. sep 13
    Bruker dagen til å skrive rettspsykiatrsk erklæring. Nå vet dere det.

    .... for så uttrykke at dette er noe han ikke kan:
    Niclas Halvorsen @9chal 17. sep
    @brdsyrstad hvorfor skal utskrifter av strafferegister være så kompliserte å forstå. Ikke lett for en skarve rettspsykiater å finne ut av!

    ....litt lengre nede har en Bård Syrstad fått saksopplysnignene servert:
    Bård Syrstad @brdsyrstad 17. sep
    @9chal @erik_rh Siktelsen skal være slik utformet at man kan se den omfattes av straffebudet, I dette tilfellet er en trussel etter § 127.

    @9chal § 227! @erik_rh

    Niclas Halvorsen @9chal
    @brdsyrstad @erik_rh ja, her er det trusler på trusler. Tar aldri slutt!!! :)

    Fyren er veldig dårlig reklame for yrket og i twitterkontoen framstår han som useriøs og ikke tar fakta så nøye.
    Jeg tviler på at sykehuset gjør noe konkret, men det han han holder på denne måten tenker jeg egentlig er straff i seg selv nok.
    Det er bedre å være dust så alle ser det enn å ha slike holdninger (som garantert florere på møterom på DPS) skjult.

    Liten digresjon:
    Niclas Halvorsen @9chal 3. sep 13
    Trist når mennesker ikke kjenner forskjell på vennlige råd og hatmeldinger. Jeg håper @Sigrun_ føler seg bedre etterhvert.

    I slike twittermeldinger uttrykker Niclas selv et narsissistisk selvbilde som ville gitt en diagnose av kollegaene....

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er linkene;
      https://twitter.com/9chal/status/382205497790955520
      https://twitter.com/9chal/status/380068181521743872
      https://twitter.com/9chal/status/379305996818341888
      https://twitter.com/9chal/status/374952695222009856
      https://twitter.com/9chal/status/374159910151655424

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post