16.9.13

Det heter depersonalisasjon

Etter 22. juli prøvde jeg å fortelle litt om hvordan det var å oppleve psykisk nummenhet.
Siden da har jeg funnet navnet på det som har plaget meg: Depersonalisasjon.

I går kveld kom jeg til å nevne det på Twitter. Utdrag:









Jeg kikket litt i boka som den siste psykologen anbefalte, og nå har jeg bestilt den. Ifølge den er dette en tilstand som ofte misforstås blant fagfolk. Jeg vet ikke helt om det er sånn i Norge, men jeg måtte altså på Twitter for å få en psykolog i tale om tilstanden depersonalisasjon.

Som lekperson holder jeg meg over gjennomsnittlig informert om psykisk lidelse, spesielt traumer. Likevel er det svært sjelden jeg kommer over noe om depersonalisasjon i det offentlige rom. Da jeg i går kveld gjorde et søk i Atekst, fikk jeg bare ti treff*, der de fleste handlet om Breivik (den første psykiaterrapporten). Til sammenlikning er anoreksi, bipolar lidelse og posttraumatisk stresslidelse, hver nevnt flere tusen ganger.

Har du erfaring med denne tilstanden, som av de fleste oppleves som smertefull, men vanskelig å kommunisere til andre?

Oppdatering: Da jeg senere søkte på depersonalisering, fikk jeg 41 treff. Mange handlet om noe helt annet, som å redusere eller ikke se andre som mennesker ("nazistene depersonaliserte jødene"), andre om utbrenthet (som symptom og ikke tilstand, etter hva jeg forsto), Noen var om Breivik, to var i forbindelse med artikler om selvskading i Legeforeningens tidsskrift, mens A-magasinet hadde en artikkel om depersonalisasjon hos barn av psykolog Lisbeth Brudal. Uansett er konklusjonen at få artikler handlet om det jeg tenker på.

4 kommentarer:

  1. Anonym20.9.13

    Det må jeg lese om. Jeg har også en psykisk nummenhet i meg. En tilstand som kjennes som å holdes fast,holdes nede uten å komme fri.
    Det er ikke depresjon, men traumerelatert. Vet ikke om det er noe slikt du sikter til.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg tror ikke jeg gjenkjenner akkurat den følelsen du beskriver. Men det er vanskelig å formidle opplevelsen, synes jeg. Kanskje oppleves tilstanden litt forskjellig også?

    SvarSlett
  3. Sophie26.10.13

    Depersonalisering er en slags underkategori av dissosiasjon, vanlig for traumer og PTSD. Jeg ble utredet for dette sammen med det meste da jeg begynte hos DPS, ille at ikke helsepersonell oppdaget dette hos deg! Et par lenker: Engelske wiki og NHI.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i DSM er dette en dissosiasjonslidelse, men ikke i ICD. Der er den klassifisert under "Andre nevrotiske lidelser".

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post