25.5.13

Hvordan lage en lukket blogg

Jeg har tidligere en gang skrevet et innlegg om hvordan man lager en lukket blogg. Det jeg ikke har tenkt over, er at Blogspots dashbord og innstillinger er blitt endret siden da. Men i dag har jeg fått en kommentar fra Amalie med spørsmål om jeg kunne oppdatere beskrivelsen av hvordan man lager en lukket blogg, og det gjør jeg gjerne.

Du bør gjøre de rette innstillingene før du skriver noe som helst i bloggen. Ellers kan Google fange opp noe innhold selv om du lukker den etterpå.


Gå til Innstillinger
    Så til Grunnleggende
         Velg Personvern
Legge til denne bloggen i listen din? Velg Nei.
La søkemotorer finne bloggen? Velg Nei.
Trykk LAGRE ENDRINGER.


         Velg Tillatelser
              Blogglesere
Velg enten
- Bare bloggforfattere (Bloggen blir begrenset slik at bare bloggforfattere kan lese den. Andre besøkende på bloggen kan ikke lese innleggene, men får i stedet melding om at det er en privat blogg.)
eller
- Bare disse leserne (Du kan begrense bloggen slik at den bare er tilgjengelig for utvalgte lesere. Disse leserne må logge seg på før de kan lese bloggen.)


    Gå til Annet
         Velg Nettstedinnmating
Tillat blogginnmating Velg Ingen
Trykk LAGRE INNSTLLINGER.
Nå er bloggen lukket.


Informere bloggens lesere om oppdateringer


Siden en lukket blogg ikke har feeder, må leserne varsles om nye innlegg og kommentarer via e-post. Så lenge bloggen ikke har over 10 lesere, gjør du det slik:

For innlegg:

Innstillinger -> Mobil og e-post -> E-post -> Send innlegg med e-post til
For kommentarer:
Innstillinger -> Mobil og e-post ->  E-post -> E-postadresse for varsling om kommentar 

Når bloggen har fått over 10 lesere, må du gjøre det på en annen måte. I en lukket blogg som jeg er med i, er bare de to administratorenes e-postadresser fylt ut for innlegg og kommentarer. En av administratorene videresender så innlegg/kommentarer til bloggens medlemmer manuelt. Det er fort gjort om du lager en egen gruppe med adressene til bloggmedlemmene.

I bloggen jeg er med i, sendes e-postene til medlemmene som blindkopi, fordi noen har navnet sitt i e-postadressen, og folk skal selv få velge om de vil si sitt egentlige navn til de andre bloggmedlemmene. I den bloggen er det bare de to administratorene som kjenner medlemmenes navn. Dette har å gjøre med bloggens tema, som er klienterfaringer fra terapi. 

Har du noen spørsmål? 

23 kommentarer:

  1. Anonym31.3.14

    Hva er forskjellen på en offentlig og en privat blogg?

    SvarSlett
    Svar
    1. En offentlig blogg kan leses av alle. En privat blogg (slik Blogger bruker begrepet) kan bare leses av dem som har blitt innvilget adgang til bloggen av bloggens administrator(er).

      Slett
    2. Anonym31.3.14

      Ok. Så det har ikke noe med temaene som blitt tatt opp på de forskjellige bloggene? Samfunnsnyttige temaer kontra dagens outfit på rosabloggene?

      Slett
    3. Nei, det har ikke noe med bloggens tema å gjøre.

      Slett
  2. Må alle jeg inviterer ha google-konto? Prøvde å invitere en som ikke hadde det, og det funket ikke...

    SvarSlett
  3. Ja, alle må ha Google-konto. Tror det er fort gjort å opprette en når man får tilsendt invitasjonen.

    SvarSlett
  4. Anonym2.6.14

    Hei! Kan jeg spørre deg hvordan du fikk "siste kommentarer" i sidemenyen din?
    Sliter litt med å finne ut av blogspot noen ganger, men ser du har fått det til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg fortelle, men gjør oppmerksom på at dette kun fungerer i åpne blogger, ikke i en lukket blogg.

      Gå til Utforming, så Legg til gadget. Bla nedover til du finner Innmatingsfil og klikk på den. Lim inn adressen til bloggens feed (min feed har adresse http://stomm-blog.blogspot.com/feeds/comments/default, så bare skift ut det før blogspot). Trykk på Fortsett, og så kan du velge blant annet antall kommentarer du vil vise og om du vil ha med kommentarforfatternes navn.

      Slett
    2. Korrigering: Kommentarenes feed, heter det antagelig, ikke bloggens feed.

      Slett
    3. Vet du hva... du er en engel. Jeg fikk det til! Tusen takk:)
      Liker bloggen din, viktige temaer du tar opp. Skal lese litt mer rundt her nå. Ha en fin kveld.

      Slett
    4. Hei!
      Takk for hjelp! Jeg er norsklærer og har opprettet lukket blogg for klassen, så nå blogger vi for hverandre og ikke for verden (det er planen ivertfall). Nå er alle bloggene lukket, og så skal jeg legge til lesere. Er det bloggandressen deres jeg legger til min blogg, eller er det google-adressen? I det gule feltet under "Bare disse leserne" får jeg ikke lov til å skrive noe. Hva gjør jeg feil?

      Slett
    5. Når du skal legge til lesere, må du legge til e-postadressene, ikke bloggadressen.

      Slett
  5. Jeg er usikker på om jeg har gjort en feil og dermed delt blogger med en av kretsene Kine. Kan dette i så fall omgjøres?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener. Mener du at du har delt lenken til et blogginnlegg i en lukket blogg på Google+?

      Hvis svaret er ja, gjør ikke det noe, for utenforstående (som ikke er medlem av en lukket blogg), kan uansett ikke få lest den.

      Hvis svaret er nei, vær vennlig og prøv å si på en litt annen måte hva det var du mente.

      Hilsen treg trønder

      Slett
  6. Måtte bare lage ett ekstra innlegg slik at jeg kunne legge til varsel☺

    SvarSlett
  7. Hei, Jeg har laget en blogg og invitert noen inn. Dette skal være en lukket gruppe, jeg har fulgt innstillingene dine hele veien:)Men den jeg har invitert får bare beskjed om at bloggen var skjult. Han har opprettet google-konto. Hva har jeg gjort feil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Arnhild!

      Jeg vet ikke om jeg skjønte hva han mener med at bloggen er skjult. Er det lukket han mener?

      Forslag: Kan du opprette en Google-konto med en annen e-postadresse enn den du bruker til bloggen,
      og så invitere deg selv, for å se hva slags melding du eventuelt får?

      Kommer du ingen vei, har jeg et forslag til: Send en (liksom)invitasjon til meg. Dersom det ikke er skrevet innlegg i bloggen,
      vil jeg ikke kunne se noe som helst, heller ikke andres navn eller nick. Om det derimot er skrevet innlegg der, kan du tilbakestille dem til kladd
      i de minuttene jeg er inne. Så bare sletter du meg, før du publiserer innleggene igjen.

      Slett
    2. Nå tror jeg akkurat vi fikk det til. Har invitert klassen mim. Blir spennende å se hvordan det fungerer. Bloggen din har vært til super hjelp:)

      Slett
    3. Lykke til :) Bare spør om det er noe annet du lurer på. Kanskje jeg kan svare.

      Slett
  8. Jeg velger å logge inn med en annen -epostadr. enn den du sender til når du liksom-inviterer meg, Arnhild, for å gjøre det like komplisert som virkligheten kan være.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint, for det er nok det mange har gjort.

      Slett
  9. Sigrun19.10.16

    EKSTRA HJELP:

    Jeg har laget en (lukket) demonstrasjonsblogg for den som trenger litt ekstra bloggteknisk hjelp.

    Av personvernhensyn hjelper jeg bare én person om gangen. Når vedkommende er ferdig og slettes fra bloggen, blir alt vedkommende har skrevet, samt det jeg har skrevet TIL vedkommende, slettet.

    Etterpå kan jeg velge å invitere en annen til testbloggen som ikke får nok hjelp her i kommentarfeltet.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post