27.5.13

Hva er lettere psykiske lidelser ifølge NAV?

Det har vært snakk om at folk med lettere psykiske lidelser ikke bør få sykmelding som andre folk, fordi arbeid er den beste medisin for dem. Så hva er lettere psykiske lidelser?

NAV kaller ICPC-2-kodene P02, P04, P06-P10, P20, P25, P27-P29, P75, P78, P79, P82 og P99 lettere psykiske lidelser. Det er ofte fastlegen som sykmelder, og ICPC (International Classification of Primary Care) er diagnosesystemet som brukes av primærhelsetjenesten. En oversikt over diagnosekodene fins her.

I spesialisthelsetjenesten brukes jo diagnosemanualen ICD (International Statistical Classification of Diseases), og hvordan diagnoser konverteres fra ICPC-2 til ICD-10 kan du se i kapittel 10 på side 194 i ICPC-2, mens konvertering fra ICD-10 til ICPC-2 er i kapittel 11.

Blant lettere psykiske lidelser regner NAV noen tilstander som jeg selv har lang, smertefull og invalidiserende erfaring med, som posttraumatisk stresslidelse etter mer enn ti år med gjentatt traumatisering i barndommen, kronisk utmattelsessyndrom etter en retraumatisering, og depersonalisasjon etter nok en retraumatisering.

Men jeg er nok ikke den eneste som har snyltet på systemet på grunn av noen lettere plager. For alt jeg vet kan det være flere med den lettere tilstanden PTSD som ble sykmeldt etter terroren 22. juli, i stedet for å få informasjon om at for dem er arbeid den beste medisinen.

5 kommentarer:

  1. Innrømmer at jeg måtte sjekke at dette stemmer, og det gjør det! Jeg har selv ptsd-diagnose og har prøvd arbeids-medisinen i 30 år. En i utgangspunktet TUNG lidelse er hvertfall ikke blitt LETTERE av det. Istedet sitter jeg her med en drøss psykosomatiske plager m.m. i tillegg. Trodde kanskje "systemet" hadde forstått litt mer i løpet av disse 30 årene, blir forbanna og fortvilt når det ikke virker sånn.

    SvarSlett
  2. Anonym18.12.13

    betyr det at PTSD er et farlig sykdom?

    SvarSlett
  3. Anonym18.12.13

    Jeg har hørt at mange som som begår selvmord lider av PTSD, da det må være et vanskelig sykdom, ikke sant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke hvor mange med diagnosen PTSD som begår selvmord sammenliknet med personer med andre diagnoser. Men mange har jo opplevd fæle ting før de fikk diagnosen, f.eks. krigsopplevelser. Jeg vet altså ikke noe om personer som har opplevd traumer som seksuelle overgrep eller tortur, begår oftere eller sjeldnere selvmord fremfor om de har fått andre diagnoser.

      Jeg har sett at fagfolk har kalt PTSD en alvorlig lidelse, mens noen hevder symptomene er lett å behandle.

      Slett
    2. Anonym2.9.16

      Altså,

      det at PTSD blir definert som en "lettere psykisk lidelse" er jo egentlig ikke problematisk i det hele tatt. Det eneste det betyr er at de "tunge psykiske lidelsene" nettop er tyngre enn de som defineres som lette.

      Jeg er enig i at man kansje kunne ordlagt seg bedre. Men hvordan da isåfall? Språket som brukes her er jo fullstendig selvforklarende. Det er ikke sånn bare for å bagatelisere enkelte psykiske lidelser.

      Si meg en ting, synes du at Paranoid schizofreni en "tyngre" diagnose enn f.eks angst?

      Hilsen en som har slitt med flere "lettere psykiske lidelser" hele livet. :)

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post