22.4.13

Traumebevisst omsorg i hjelpeapparatet

Forrige måned postet jeg lenke til en artikkel om traumebevisste tilnærminger i hjelpeapparatet.
Nedenfor er videoer med de to psykologene som skrev artikkelen.



Traumebevisst omsorg blir en slags universell utforming med utgangspunkt i behovene til traumatiserte personer, tenker jeg. En gjennomgang av pasientene ved en akuttavdeling i psykisk helsevern viste at andelen pasienter som hadde opplevd sterke psykiske traumer var svært stor. Over halvparten av pasientene ved avdelingen hadde blant annet vært utsatt for seksuelle overgrep.

Et eksempel på hva som ikke er traumebevisst omsorg, er dette (Annas historie har jeg publisert her).

Jeg vil også gjøre oppmerksom på dagens kronikk i Aftenposten, for meg den mest nyttige kronikken jeg noen gang har lest. Den heter Ikke spør legen om råd! og er skrevet av Øystein Eiring, psykiater og redaktør for psykisk helse på Helsebiblioteket. Aldeles midt i blinken for situasjoner der pasienten vil at behandlingen hos lege eller psykolog skal ta hensyn til en traumatisk bakgrunn.

Les mer: Trauma-Informed Care and Mental Health
Models for Developing Trauma-Informed Behavioral Health Systems and Trauma-Specific Services

1 kommentar:

  1. Tror det trengs mye informasjon og kompetanseheving på dette området.

    Leste kronikken du linket til i Aftenposten. En sånn relasjon har jeg klart å få til min fastlege, etter noen år med mye redsel.
    For det er nok ikke alltid like lett for pasienten å formidle egne behov og verdier i konsultasjonen. Helsepersonale trenger å forstå disse mekanismene. Så det er veldig bra at leger skriver om dette. Håper det leses av andre leger og helsepersonell -

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post