5.4.13

Kunnskap er alltid viktig

Vårt Land melder at yrkesfagene på videregående ikke underviser elevene i religion og etikk. Det burde da alle forstå at ikke går!

- God dag, det er Elektroeksperten.
- God dag, mitt navn er Sigrun. Jeg trenger elektriker.
- Kan neste fredag kl. 10 passe?
- Det passer kjempefint.

- God dag. Jeg er elektrikeren.
- Kom inn! Her har jeg skrevet ned hva jeg trenger hjelp med. Si fra om du lurer på noe. Jeg sitter der borte ved PC-en.

- Unnskyld at jeg forstyrrer PC-arbeidet, men tror du jeg kunne få et glass vann?
- Vann?
- Ja, jeg ble så varm.
- Da kan jeg åpne vinduet.
- Nei, jeg ville gjerne drikke ...
- Å, var det det du ville? Nei, det går ikke.
- Har du ikke vann i springen?
- Jeg har akkurat konvertert til islam.
- Hva?
- Islam! Vet du ikke hva islam er?
- Jo, det er guden til pakistanerne. Men du ser da ikke ut som pakistaner, du!
- Jeg er konvertitt, sa jeg jo.
- Konver...
- Nå er det ramadan. Da kan ikke jeg drikke vann, skjønner du.
- Hvorfor ikke det?
- Ramadan er fastemåneden. Men si meg, mangler du helt grunnleggende kunnskaper om islam?
- Vi hadde ikke noe om religion på elektrikerlinja. Men altså, jeg er ikke tilhenger av den religionen, så jeg kan drikke så mye vann jeg vil.
- Hadde dere ikke noe om etikk på skolen, heller?
- Nei ... Jo, forresten, vi hadde en lærer som sa at vi måtte skjule ledninger, montere dem mest mulig usynlig. Av hensyn til det etiske, sa han.
- Hva? Estetiske, mener du vel?
- Ja, det var noe sånt. Men hvorfor kan ikke JEG få vann?
- Etikk, min gode mann. Du må være solidarisk med kunden. Om du bare visste hvor ille det er å gå uten vann fra morgen til kveld, så ville du skjønt hva jeg mener. Hva het den skolen du gikk på? Jeg skal jammen sende dem en mail. Be dem innføre timer i religion og etikk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post