21.1.13

Den fastspända flickan

Den fastspända flickan er en svensk radiodokumentar i to deler om Nora, mishandlet av faren som barn, voldtatt av en politisjef som tenåring, og om hennes erfaringer med hjelpeapparatet (?).

Dokumentaren er nesten to timer lang, men om du ikke har tid til å høre hele, så få i alle fall med deg samtalen mellom Nora og overlege i psykiatri Ola Gefvert. Den illusterer nemlig godt hvordan det kan gå når en behandler oppfatter pasienten som en diagnose (emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse). Samtalen mellom de to starter akkurat 20 minutter ut i del 2 og varer i åtte minutter.


Lyssna: Den fastspända flickan - del 1 av Daniel Velasco Lyssna: Den fastspända flickan - del 2 av Daniel Velasco

7 kommentarer:

  1. Denne skal jeg høre en dag, men bør være i litt bedre form enn akkurat nå.

    SvarSlett
  2. Fy flate jeg blir så provosert og kjenner meg så utrolig godt igjen

    SvarSlett
  3. Anonym27.1.13

    Har hørt. Det gjør fryktelig vondt.
    Er en skam at samfunnet og systemet aksepterer slik oppførsel fra hjelpere!

    -annabella-

    SvarSlett
  4. Hørte de åtte minuttene. Virket nesten karikert, sånn inkompetanse og maktmisbruk. Kanskje like greit at det blir så tydelig, for da blir det lettere å se det og forholde seg til det. Dessverre kommer vel ofte de samme holdningene til uttrykk på mer subtile måter som ikke er så lett å gjenkjenne og ta avstand fra.

    SvarSlett
  5. Hei.
    Jeg har hørt disse programmene og også sett TV-debatten i ettertid, pluss en diskusjon på radio i etterkant. Jeg er glad denne debatten endelig kommer og håper den også kommer hit til landet. Disse holdningene er "overalt", virker det som. Får man diagnosen ustabil PF er det slutt på hjelp fra psykiatrien. Det som tilbys gjør bare vondt verre.
    Jeg har linket til resten av debatten i egen blogg. Velkommen innom. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig bra at dette blir en debatt.
      Så flott at du gjorde meg oppmerksom på bloggen din :) Den skal jeg følge!

      Slett
  6. Huff, dette var kunnskapsløst. Er klar over at psykiatrien ofte ikke har nok kunnskap eller strekker til, men dette her er så trist at en ikke kan tro at noen som tross alt har klart å ta legeeksamen kan ha så lite kunnskap..... og totalt manglende medmenneskelighet.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post