4.12.12

Etter overgrepene: En gang borderliner - alltid borderliner

Jeg anbefaler artikkelen En gang borderliner - alltid borderliner i siste utgave av Tidsskrift for psykisk helsearbeid. Både psykiatere og psykologer som setter diagnoser på oss brukere, og traumatiserte brukere som selv har fått denne diagnosen, bør lese artikkelen. Den er skrevet av en middelaldrende kvinne som ble utsatt for overgrep som barn, og som dessverre ikke er alene om å bli demonisert av helsevesenet etter at det har tildelt diagnosen. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt liknende historier fra misbrukte kvinner:

Det var en gang jeg ikke brydde meg noe særlig om hva slags diagnose som ble satt på meg. Jeg brydde meg ikke om borderlinermerkelappen. Det viktige var at jeg fikk god behandling når jeg trengte det. Noen ganger fikk jeg jo det. Men så skjedde det noe. Holdningene jeg ble møtt med endret seg. Velviljen og omsorgen forsvant stort sett. Jeg møtte mistenksomhet, avvisning, grensesetting hinsides fornuft, at mine grenser konsekvent ble tråkket over, og at alt jeg sa ble omtolket inn i begrepet jeg nå var blitt. En borderliner. Ei urokråke, kranglefant og manipulativ drittsekk. Ønsker jeg noe, er riktig behandling å nekte meg det. Er det noe jeg ikke vil/tør, så er det svært viktig å tvinge meg. Nekter jeg fortsatt, er jeg ikke behandlingsmotivert. Og reddere og reddere blir jeg.

Om du ikke har tilgang til nettutgaven via studie- eller arbeidssted eller er medlem av Norsk Forening for Psykisk Helsearbeid/abonnent, så spør biblioteket ditt om det kan abonnere på tidsskriftet. Dette er nemlig et litt spesielt fagtidsskrift:

I hvert eneste nummer av fagbladet er det en eller flere fortellinger av mennesker som har opplevd smertefulle erfaringer og tilstander i det psykiske livet, eller psykisk sykdom, eller som har vært tett innpå det som pårørende. 

Mange forteller om ekstreme opplevelser, eller om hvordan den psykiske sykdommen arter seg. Hvordan det er, sett innenfra, kan være en kilde til kunnskap som det ikke er mulig å skaffe seg på andre måter. Man må ha vært der. 

Fortellingene handler hva som har vært til hjelp og støtte, hva som ikke har vært det og som tvert i mot har vært belastende og til skade.

Og for all del: Skriv selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post