12.12.12

Å unngå maktkamp med klienten

I terapirommet
- Synes du det går litt bedre nå, altså?
- Ja, litt. Men du, jeg lurte på en ting, som jeg ikke har turt å spørre om tidligere, men jeg tar sjansen nå: Hvilken diagnose har du satt på meg?
- ...
- Jeg vil gjerne vite hvilken diagnose du har gitt meg.
- Jeg er svært lite opptatt av diagnoser. Jeg har ICD-10 liggende i bokhyllen der borte, men det er ikke ofte jeg sitter og blar i den, skal jeg si deg.
- Men jeg vil gjerne vite ...
- ...
- KAN DU VÆRE SÅ VENNLIG OG FORTELLE MEG HVILKEN DIAG...
- Er det dette vi skal bruke timen til, synes du? Jeg trodde du skulle fortelle meg om hva som har gjort at du føler deg litt bedre nå enn sist du var her.


 Hjemme
 (Telefonen ringer)
- Ja, det Sigrun.
- Hei, det er Anne-Lise. Jeg ville spørre deg om en ting.
- Spør i vei! Kanskje jeg kan svare også ...
- Hva betyr "borderline"?
- Det er en psykiatrisk diagnose. Hvordan det?
- Vår felles terapeut sa i forrige time jeg var hos ham, at stemoren min var borderline.
- Hva? Går hun også hos ham?
- Nei. Han sa det etter at jeg fortalte hvor fæl hun ofte var, blant annet da hun klippet hull i tåtesmokken til stelillesøsteren min, fordi hun syntes babyen drakk for sakte.
- Herregud. Skal sånt liksom være oppførselen til folk som har fått denne diagnosen?
- Jeg vet ikke jeg, Sigrun. Jeg ville bare spørre deg, siden jeg vet du har lest om psykiatri og sånn.


I terapirommet
 - Anne-Lise ringte meg i forrige uke. Hun fortalte at du hadde fjerndiagnostisert stemoren hennes som borderline. Men var det ikke du som ikke var opptatt av diagnoser, da?
- *Kremt* ... *kremt* ... *kremt* ... Jeg sa det for å gi Anne-Lise støtte.
- Støtte? Støtte i form av fjerndiagnostisering av et familiemedlem du aldri har truffet? Vet du: Jeg har hatt det dårligere enn på mange år siden forrige time, da du nektet meg en rettighet alle pasienter i Norge har, nemlig opplysning om diagnose. Som du vet, jobber jeg i en brukerorganisasjon, og i forrige måned var jeg på et kveldskurs om pasientrettigheter. Det du gjorde, var å gi meg et underforstått budskap om at du mente jeg ikke burde ha samme rettigheter som andre pasienter. At jeg er mindre verdt enn dem.
- Det mener jeg selvsagt IKKE, og det vet du! Jeg synes det var fint at du ga deg i forrige time. Dermed unngikk vi at det ble en maktkamp.

4 kommentarer:

  1. Sukk, ja, tenk på alle disse maktsyke pasientene og klientene, du ... det er ikke rart en stakkars hjelper må være i full forsvarsposisjon hele tiden!

    SvarSlett
  2. Kan godt kjenne meg igjen i dette.. etter måneder er det ingen som vil hinte til hva slags diagnose jeg kan tenkes å ha. Så jeg medisineres for alt mulig... Argumentet er at det er stigmatiserende med en diagnose. Det er altså bedre å knaske piller for alt mulig, og famle rundt i eget hodet uten psykologen med på lasset.

    SvarSlett
  3. Jeg har gått ukentlig på DPS i fire år. Men jeg har ikke fått noen diagnose. Psykologen sa jeg ikke skulle se på meg som syk, derfor ingen diagnose (Hvis jeg ikke er syk, hvorfor har han da mast om innleggelse og medisiner hver eneste time i fire år?)
    Og nå skulle han pensjonere seg, så da ble jeg friskmelt (Jeg lurer på hva jeg er friskmeldt fra..) - syns han, selv har jeg aldri følt meg verre.
    Jeg ringte og etterlyste en episkrise (da fastlegen aldri hadde fått en), men det hadde han ikke fått skrevet ennå, for det var jo bare åtte mnd. siden jeg sluttet å gå der. Og så hadde han jo pensjonert seg nå, så da var det litt ubeleilig...

    Jeg lurer på hvor mange som ville godtatt å møte opp på poliklinikk en gang i uka i fire år, samt prøve ut i alle fall 15 medisiner, uten noen diagnose, og ei heller noe hint om hva som kunne være diagnose ved somatisk sykdom (eller ikke sykdom... øhhh)

    Merkelig system

    SvarSlett
  4. Takk for deling av erfaringer. Nyttig å høre.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post