20.11.12

Soldaters traumer i livsløpsperspektiv

Ny forskning på danske soldater som har vært i Afghanistan, utfordrer hyppige antagelser om opprinnelsen til PTSD-plager, idet den viser at det er forekomsten av traumatiske opplevelser i barndommen - ikke i kamp - som bestemmer hvilke soldater som utvikler lidelsen. Les saken hos Science Daily.

En eldre studie som fant sammenheng mellom vold i barndommen og økt risiko for PTSD hos Vietnam-veteraner, Bremner et al. 1993, fins gratis i fulltekst.

5 kommentarer:

  1. Anonym21.11.12

    Er det virkelig tilfellet at det forholder seg seg slik?Og hva skulle det bety igrunnen,annet enn en tilleggsbelastning?

    SvarSlett
  2. MAnge takk for disse lenkene, Sigrun! Det bekrefter det jeg har erfart.

    Og Anonym, jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har egenbehandlet PTS-reaksjonene etter helsevesenets lovlige psykiske helsevern ved å se dem i sammenheng med barndommens overgrep. I "Takk til en hjelper" i bloggen min skrev jeg: "... jeg har behov for å vende tilbake til angsten for hjelpeløshet og sårbarhet, til et barns visshet om at ingen beskytter meg, og det er ikke noe jeg kan gjøre for å beskytte meg selv. Vissheten om at det er slemt og feil å beskytte meg selv, fordi De Som Bestemmer vet at De Som Bestemmer beskytter meg."

    Og jeg tenker at det kan være noe liknende i en krig - hvis barndommens hjelpeløshet og fare gjentas i en voksens krigssituasjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Legger til: Så det går an å se det som en nøkkel til løsning av problemet, og ikke som en tilleggsbelastning

      Slett
  3. @miaspora26.11.12

    Dette er særdeles interessant, Sigrun.

    Det betyr i ytterste konsekvens at den "rene" PTSD-diagnosen mange soldater får, ikke er dekkende for deres lidelser. De kommer snarere innunder såkalt Type II-traumer - hvor retraumatisering har vist seg å være avgjørende for om traumene blir kroniske/gir livsvarige plager.
    (Skulle lenket til artikkel i Impuls, men den er dessverre ikke på nett.)

    Og i så fall, desto viktigere å forske og fokusere mer på den type traumer, som tradisjonelt "bare" rammer sivile... Gjennom psykisk og/eller fysisk mishandling i barndom, langvarig ekstrem psykisk påkjenning hos både barn og voksne, flyktningers traumeerfaring, mobbing og utstøtelse fra arbeidsliv osv.

    Viser dette seg å stemme, blir det enda mer åpenbart at man MÅ se traumeskadde i egen livssammenheng og kontekst for å kunne hjelpe.
    Virkelig banebrytende forskning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du tittel/forfatter/årstall&nummer til artikkelen?

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post