3.10.12

Psykolog problematiserer "metoden alle elsker": mindfulness

- Det var så befriande när psykologen och författaren Jenny Jägerfeldt i P1 sommar ifrågasatte den trendigaste och mest fashionabla lösningen på alla våra samhällsproblem - Mindfulness, skriver den svenske forfatteren og journalisten Ann Charlott Altstadt.

[A]ll quick-fix tycks handla om att acceptera status quo i stället för att problematisera dig. Men är det inte en form av självlobotimisering när du skär bort en stor del av din personlighet – nämligen samhället? Den bit som är kvar ska ligga i som en räv för att försöka anpassa sig till konsekvenserna av alla dåliga politiska beslut under påbudet att allt är ditt fel samtidigt om du absolut inte får vara ett offer.

Du kan høre psykolog Jenny Jägerfeldt i Sveriges Radios P1 (fra 29:55 ut i programmet):

5 kommentarer:

  1. @miaspora4.10.12

    Befriende problematisering!
    Har ingen tro på at det er problemfritt å skjære vekk biter fra levd liv, for å skape harmoni i den saliggjørende livsflyten.
    - Tvert om.

    SvarSlett
  2. Mange takk for denne lenken, Sigrun! Og du skal få en av meg: scat.no. Jeg kom først borti begrepet mindfulness da dr Andries Kroese holdt foredrag på et NRK-seminar. Og han var nøye på å skille mellom vanetanker som skaper stress og problemer man måtte gjøre noe med.

    Jeg anbefaler CD-en: "Hvordan redusere stress med Oppmerksomhetstrening (OT)"

    SvarSlett
  3. Jeg hørte det radioprogrammet med Jenny Jegerfeldt. Radioprogrammet heter Sommar i P1. Jenny var blant annet kritisk til "Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det." det kan visst vara hur du har det, sa hun.
    Enig med Ingrid at man må skille mellom problemer og vanetanker som skaper stress.
    Kan anbefale det radioprogrammet med Jenny Jegerfeldt. Hun har gjort sin reise.

    SvarSlett
  4. Mille4.10.12

    Interessant å lese. Jeg har blandede erfaringer med mindfullness. Det kan være nyttig, samtidig som det fort kan bikke over til å bli en teknikk for å bare holde ut i det uutholdelige. En hjelper sa jeg måte leve i nuet. Jeg svarte at hun kunne leve i sitt eget nu -det var antageligvis mye hyggeligere enn mitt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha! Det var et flott og kreativt svar! :)
      Slike refleksjoner er viktige å ta til seg!

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post