6.10.12

Odd Volden: Arbeid og utenforskap

Det jeg tjener ved siden av trygda, har jeg lov til å tjene. Når jeg løper, er det kroppen som løper. Når jeg viser honnørbeviset på bussen, er det psyken som ber om rabatt. 

 Men det vet jo ikke naboene. Og slikt er ikke lett å forklare barn. - Kanskje jeg skal skrive en barnebok, tenker jeg: ”Onkel Odd går ikke på jobb, men han har et slags liv likevel”. Vil noen gi ut en slik bok? Eller vil den bli rammet av oppviglerparagrafen? Vil den true samfunnsånden? Vil den bli beslaglagt av NAV? 

 Antakelig. Kanskje må jeg alltid leve med skyldfølelsen, uansett hvor mye jeg strever for å leve et anstendig liv? Kanskje er en dose skam egenandelen jeg må betale for velferdsytelsene jeg mottar?

Les Arbeid og utenforskap av Odd Volden.

3 kommentarer:

  1. Et anstendig liv handler kanskje mer om hva du gir, enn hva du mottar. I blant er det greit å minne seg selv på akkurat det.:)

    Ha en fin dag.
    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. I så fall ligger Odd meget godt an :)

      Slett
  2. Bonivard12.10.12

    NTB via Aftenposten:

    - Det gjør noe med oss psykisk at staten har så mye penger. Mange går i fella og tenker at de kan leve fint på trygd, sier [Norsk Industri-direktør Stein] Lier-Hansen.

    Ja, tenke seg til at folk innbiller at trygdede mottar nok penger til å være i stand til å leve et nogenlunde verdig liv! Helt klart en prodromal psykotyp realitetsbrist å forestile seg noe sånt.

    Med alt det som skrives og sies om betydningen av "positiv tenkning", så er det mildt sagt paradoksalt at sykemeldte og uføre skal utgjøre den eneste gruppen i samfunnet som blir uglesett og mistenkeligjort dersom de våger seg til å gi uttrykk for at de egentlig har det noenlunde greit i hverdagen.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post