29.9.12

- Du virker da ikke som en idiot, du!

Min venn Ivar lurte på om jeg hadde lyst til å bli med på et arrangement om Arnold Juklerød. Noen han kjente, skulle komme innom og hente ham. Jeg takket ja.

Etter arrangementet dro vi på restaurant. Damen som satt nærmest meg, fortalte at hun hadde kjent Juklerød.

- Hva med deg? undret hun.

- Jeg traff ham aldri, men jeg har snakket med flere som kjente ham, svarte jeg.

- Vi kjente ham begge vi, både Bjarne og jeg, sa hun. - Det er grusomt hvordan psykiaterne behandlet Arnold. Barbari er rette ordet.

- Ja, sa jeg.

- Han var fullstendig normal, han. Det er psykiaterne som var gærne.

- Slik kan man nok se det, svarte jeg.

- Er du dama til Ivar? spurte hun.

- Nei, ikke "dama". Vi er venner, sa jeg.

- Hvorfor er du opptatt av Arnold?

- Det er klart at hans sak har gjort dypt inntrykk på meg som selv sliter psykisk. Jeg har dessverre heller ikke opplevd å få god psykisk helsehjelp.

- Har de klart å lure deg også til å tro at du er gal?

- Nei, ingen har kalt meg "gal". Og det var jeg selv som først mente at jeg hadde psykiske vansker, etter en svært traumatisk oppvekst.

Damen ble stille. Lenge. Så kom det:

- Du virker da ikke som en idiot, du!

- "Idiot"?

- Ja, idiot, som psykiaterne jo vil ha det til at mange mennesker er, slik som med Arnold.

Jeg var for sliten der og da til å prøve å overbevise en godt voksen, og meget bestemt, dame om at folk med psykiske lidelser ikke er "idioter".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post