27.9.12

"Bli slank mens De ligger i sengen"

I vår sluttet jeg å røyke. Etter det oppdaget jeg at jeg hadde lagt på meg en del, antagelig over flere år. Hva jeg veide, og veier, aner jeg ikke, for jeg kastet badevekta for mange år siden da jeg ble lei av vektfokuset mitt etter å ha hatt spiseforstyrrelser i en årrekke.

Jeg merket det på klærne. I noen år har jeg nesten bare gått med vide klær. Jeg har stort sett vært hjemme, så det estetiske har ikke vært det viktigste. Men så måtte jeg ekstra mange turer ut i sivilisasjonen i sommer, blant annet hyppige lege- og tannlegebesøk. Tannlegen min holder til midt i Oslo sentrum, og da ble det til at jeg stakk innom noen butikker på vei til taxiholdeplassen. Så oppdaget jeg altså at jeg hadde lagt på meg mer enn jeg ønsket. Alle bukser i "min" størrelse var for trange!

I midten av juli bestemte jeg meg for å prøve å slanke meg. Utfordringene mine var at siden jeg er langtidssyk og inaktiv, forbrenner jeg mindre enn jeg gjør når kroppen fungerer som den skal, og siden jeg ikke orker å lage mat, er jeg henvist til å spise ferdigmat.

Heldigvis hadde jeg nettet. Hos klikk.no fant jeg en fremgangsmåte for å regne ut hvor høy forbrenning man har når man er inaktiv.

Først regnet jeg ut hvilestoffskiftet (formelen for kvinner): 655,1 + (9,6 x W) + (1,8 x H) – (4,7 x A)
W = vekt i kg
H = høyde i cm
A = alder i år

Vekt hadde jeg som sagt ikke, men jeg tok det på feelingen.

Så ganget jeg tallet med 1,2, som er aktivitetsfaktor sengeliggende eller stillesittende (jeg valgte 1,2 fremfor 1,1 fordi jeg antar jeg bruker litt energi på å krangle på nettet). Jeg kom frem til at jeg kanskje forbrente omlag 1550 kalorier per dag. Så da var det om å gjøre å innta færre kalorier enn dette. Jeg har vanligvis ligget rundt 1000-1200 kalorier.

Jeg lider av kalsiummangel og må derfor få i meg meieriprodukter. Av den grunn følger jeg legens oppfordring og drikker en liter lett lettmelk om dagen. Det gir 380 kalorier, eventuelt erstatter jeg noe av melken med yoghurt. Jeg spiser gjerne en Fjordland til middag, som gir cirka 400 til 700 kalorier. Eller jeg kjøper meg salat fra salatbaren hos ICA, eller på sykehushotellet når jeg har vært hos legen. Kveldsmaten består ofte av RugSprø med ost.

Nå er livvidden krympet med 10 cm siden jeg begynte å slanke meg, og i dag har jeg klart å få på meg den trangeste buksen jeg brukte før jeg havnet til sengs.

5 kommentarer:

  1. Du har både sluttet å røyke, og i tillegg gå ned i vekt, jeg tar av meg hatten Sigrun:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg overrasker meg selv også, skal jeg si deg :)

      Slett
  2. Bra jobba!! Jeg visste ikke at det fantes en slik formel for oss som er inaktive. Skal prøve å regne ut mitt eget! Takk for tips. :-)

    SvarSlett
  3. Mille29.9.12

    Kjempebra, Sigrun! :-)

    SvarSlett
  4. Æsj, legen snakker om kortisonbehandling. En mulig bivirkning er vektøkning, fakisk flere kilo på noen få dager.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post