5.8.12

Terapeut om autoritære terapeuter

I et svar til en lege som i en avisdebatt forsvarte diagnosebruken med at den psykiatriske spesialisthelsetjenesten krever psykiatriske diagnoser, svarte jeg at det er da for galt at mennesker som søker hjelp for krenkelseserfaringer, i tillegg til psykiatrisering, risikerer å få andre enn de (svært få) traumerelaterte diagnosene som fins. Jeg mente dette var like hensynsløst som om man kom til sykehuset og ba om hjelp med en brukket arm, men fikk diagnosen benbrudd og så reiste hjem med gipset fot.

Nå ser jeg at jeg ikke er alene om å gjøre en slik sammenlikning:

If you said to your primary care physician, “My elbow is hurting” and he replied, “Yes, fine, that’s interesting, but let’s examine your ear,” you’d probably wonder what was going on and you might even ask him, “Why?” If he replied, “In my experience your ear tells me everything I need to know about your body,” what would you think?

Historically, psychotherapists have had their agendas and have demanded that clients focus their attention in a direction determined by the therapist.

Les Eric Maisels innlegg om autoritære terapeuter hos Psychology Today.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post