21.8.12

På parfymeriapoteket

Da jeg er ferdig hos legen, tar jeg en taxi til sentrum. Jeg finner et apotek.

- Hundre og søttito!
- Hei, jeg skal hente medisiner på denne resepten. Samme med denne her, den medisinen skal jeg ha i to styrker, fordi styrken varierer etter ukedagene. Og så denne, men den er ikke på blå resept.

- Har du frikort?
- Ja. Forresten, jeg skulle gjerne hatt et par ting til.
- Ja?
- En ansiktskrem til tørr hud.
- Hvilket merke bruker du?
- Det varierer. Hva anbefaler du?
- Et øyeblikk, så skal jeg hente en hudekspert.
- Hudekspert?
- Ja, hun er vår hudekspert.

- Hva kan jeg hjelpe med?
- Jeg skulle hatt en ansiktskrem for tørr hud.
- Dagkrem?
- Ja.
- Kom, så skal jeg vise deg... Denne er veldig fin. Den inneholder bla bla bla ...
- Den var jo litt dyr.
- Den gir huden en veldig fin glød.
- Ja ja, når du sier det så.
- Og så er det en flott nattkrem i samme serie.
- Jeg vet ikke... Hva er forskjellen på de to kremene?
- Den ene er en dagkrem. Den andre er en nattkrem.
- Jeg skjønte jo det, men hva er forskjellen på dem?
- De utfyller hverandre.
- Utfyl... Det sier meg ingen verdens ting.
- Nattkremen er mye fyldigere og mer næringsrik enn dagkremen.
- Å, men da kjøper jeg nattkremen og så bruker jeg den også på dagen.
- Nei, nei! Den er for fyldig til å bruke på dagen. Da trenger man en lettere krem. Leser du ikke blader?
- Blader?
- Ja, blader som skriver om hudpleie og skjønnhetstips.
- Nei, jeg leser heller Tidsskrift for Norsk Psykologforening og sånn, jeg.
- Å, du er psykolog!
- Nei, jeg er ikke det. Men det er artig å følge med litt likevel. 
- Altså, det er viktig å bruke begge kremene parallelt. Dagkrem om dagen og nattkrem om natten. De utfyller hverandre.
- Javel.
- Og så er det et serum i serien, som man skal bruke en gang i året.
- Å?
- Ja, det er veldig fint. Så får man et komplett hudpleieprodukt.
- Nei takk, jeg tror ikke jeg skal ha det nå. Jeg får tenke litt på det.
- Jeg vil også anbefale et kosttilskudd.
- Kosttilskudd?
- Ja, kremene vi har sett på nå er jo til utvortes bruk. De pleier huden utenfra. Litt overfladisk pleie, kan man si. Men nå har det kommet et helt nytt produkt på markedet som arbeider med huden innenfra.
- Skal man spise det?
- Ja, det er kapsler man skal svelge.
- Hva gjør disse kapslene, da?
- De pleier, glatter ut, bygger opp, gir en fabelaktig glød...
- Har du en litteraturliste, slik at jeg kan sjekke forskningen bak det fabelaktige produktet?
- Nei...
- Dere burde kopiert opp en referanseliste til kundene over forskning på dyre kosmetikkprodukter og kosttilskudd. Vi liker jo ikke å bli lurt. Leste du om helsesjokoladen?
- Vi har ikke et slikt produkt hos oss.
- Nei vel, men det er mye bløff ute og går om både helsekost og hudpleie.
- Dette kosttilskuddet er ikke bløff. Jeg var nylig på kurs for å lære om det. Kurslæreren sa det var et kjempeprodukt.
- Men jeg vil overbevises gjennom dokumentasjon. Altså forskning.
- Du finner produktet omtalt på internett.
- Jeg skal sjekke i Google Scholar når jeg kommer hjem. Hvis jeg klarer å huske navnet på kosttilskuddet. Kunne du skrive det opp? Samt hvilke ingredienser det inneholder.
- Jeg skriver navnet på en lapp som jeg legger i posen din. Sånn... Ingrediensene finner du på internett.
- Takk.

- Du må huske å bruke rensekrem før du smører deg med dagkrem og nattkrem. Om man ikke bruker en rensekrem, virker ikke kremene.
- Det er klart ;)
- Var det noe mer?
- Ja, jeg har sluttet å røyke, så jeg må ha tyggis. Sukkerfri.
- Vi har nikotintyggegummi der borte. Jeg skal vise deg.
- Nei takk. Jeg vil ha vanlig tyggis.
- Nikotintyggegummien er veldig fin.
- Sikkert. Men når jeg slutter med nikotin, så slutter jeg med nikotin. Jeg vil ha en tyggegummi som er bra for tennene.
- V6 er bra.
- Ja, den har jeg brukt før. Jeg liker den.
- Gjør du? Det var hyggelig. Vi blir så glade når vi får tilbakemeldinger fra kundene om produktene våre. Dessverre er det sjelden vi får tilbakemeldinger.

Hjemme igjen slår jeg på PC-en. Jeg henter posen med medisinene, ansiktskremene og tyggisen.

Det er ingen lapp der med navnet på det fabelaktige hudpleiende kosttilskuddet.

3 kommentarer:

  1. Det var litt av et apotekbesøk ja.. Opplever jo selv at et apotek ikke bare er et apotek lenger..
    Befriende lesing det du skrivet. :-)

    SvarSlett
  2. Anonym21.8.12

    Dette var en bra beskrivelse av hvordan et apotekbesøk kan arte seg ja. Slik som dette har jeg erfart selv. Og jeg leser blader om hudpleie og kosmetikk, og har ellers sett forbrukertester for å finne "best i test" produkter, samt lister over produkter som er eller ikke er testet på dyr. Dette vet ikke de apotekansatte om som regel, men "eksperter" vil de være likevel. Jeg har gjennom årene prøvd en del kremer fra apotekene, og vet litt om hva som har fungert og hva som ikke har fungert for meg. Dette prøver de av og til å snakke vekk, og mine erfaringer trekkes i tvil. Når de begynner slik, så hender det at jeg rett og slett sier at jeg vet hva jeg vil kjøpe og hva jeg ikke vil ha, og når de ikke kan respektere det så går jeg ut uten å kjøpe noe.

    Skal apotekene være "eksperter" på alt mulig utenom medisiner, ja så må de sannelig ha kompetanse også, men det opplever jeg de ikke har. De har hørt om produktene, eller av og til ikke, og så snakker de ut fra det. Jeg kjøper ennå kremer på apoteket, men da uten å diskutere og jeg bryter dem fort av om de begynner å snakke om kremer for de kan som regel lite likevel.

    Håper du ble fornøyd med ansiktskremene dine Sigrun.

    Klem fra Justina :-)

    SvarSlett
  3. Trøste og bære... det der tror jeg ikke jeg hadde hatt tålmodighet til. Jeg hæler ikke slike lissom-vitere som skal selge og påstår ting er bra fordi de har vært på kurs... Hvor dum går det an å bli? Selgere er selgere, sannhet er en annen ting, ikke minst om alle de kjemikalier som vi skal gni på oss eller svelge...

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post