15.7.12

Vold og helse

Barn som opplever vold og overgrep, blir oftere syke senere i livet, omtalt i VG.

Se rapporten Vold, negative livshendelser og helse. En gjennomgang av data fra to regionale helseundersøkelser fra NKVTS (2012).

Det er et gjennomgående problem at norsk helseforskning overser overgrep. I den store undersøkelsen "Kvinner og kreft" fra Universitetet i Tromsø ble det spurt om alt fra tran til trim, men volds- og ovegrepserfaringer var ikke inkludert blant "psykososiale forhold" - til tross for at det i utenlandsk forskning var vist sammenheng mellom seksuelle overgrep i barndommen og brystkreft hos kvinner. Da jeg kontaktet prosjektets ledelse, var svaret jeg fikk, at de var "usikre på om kvinner ville oppgi denne type opplevelser i et spørreskjema".

Se foredrag av professor Vincent Felitti, leder for ACE-studiene:

4 kommentarer:

  1. "usikre på om kvinner ville oppgi denne type opplevelser i et spørreskjema".

    Enda en grunn til å være skeptisk til ordet "evidensbasert"

    SvarSlett
  2. Mille16.7.12

    "Da jeg kontaktet prosjektets ledelse, var svaret jeg fikk, at de var "usikre på om kvinner ville oppgi denne type opplevelser i et spørreskjema"."

    Herregud! Hva er de redd for?

    SvarSlett
  3. Hva slags spørreskjema, spør jeg.
    Kan hende skulle de brukt andre forskningsverktøy. Metodene må jo tilpasses det som skal undersøkes, eller?

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post