28.7.12

Ny avhandling om seksuelle overgrep

I dag skriver Forskning.no om Hildur Veas ferske doktoravhandling om seksuelle overgrep (som du kan lese i fulltekst her). Artikkelen handler mye om anmeldelse, som den hevder gir bedre helse. Jeg tror det kan være mange ting i avhandlingen å kjenne seg igjen i for dem som har opplevd seksuelle overgrep, selv om den er preget av incestsenterideologien.

Linda har opplevd omsorgssvikt hjemme og hun har opplevd incest fra sin far. Hun søker derfor hjelp til sine problemer hos en psykolog. Hos psykologen blir tema omsorgssvikt fra moren vektlagt, mens tema incest blir oversett. Kun en time settes av til å snakke om incest. Det er vanskelig for psykologen, ikke for Linda, å snakke om overgrep. Uten ord gir psykologen Linda signaler om at incest ikke er en viktig når hennes problemer skal erkjennes. Psykologen er en profesjonell aktør, og Linda forventer at han vet hva som er bra for henne. Det er først flere år senere at Linda forstår at de samtalene med psykologen handlet for lite om incest. Linda fikk verken erkjent incest eller hvilke konsekvenser overgrepene hadde i hennes liv. Dette kan ha hatt betydning for hennes anmeldelse. Når Linda anmelder incest flere år etterpå, henlegges saken fordi den er foreldet.

2 kommentarer:

  1. Takk for lenken, Sigrun. Og et spørsmål: Hva forbinder du med "incestsenterideologien"?

    Jeg tenker straks på vektlegging av konfrontasjon og "styrke", men det er over 20 år siden jeg har hatt noe med dem å gjøre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og at man ikke må være i "offerrollen". Man er "utsatt"; et ord som brukes to ganger i hver setning gjennom avhandlingen. Nå har jeg bare kikket litt i den, altså, så jeg vet strengt tatt ikke hvordan støttesentrene fremstilles (forfatteren har jobbet der). Nordlandsforskning har laget en rapport om sentrene. Men jeg har veldig sans for deres normalisering av reaksjoner på overgrep og syn på psykiatriske diagnoser.

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post