26.7.12

Bergens Tidende om dårlig terapi

Bergens Tidende skriver torsdag om at noen ikke får hjelp eller blir dårligere av å gå hos psykolog. Hvis man ikke merker godt samarbeid etter fem timer, bør man skifte behandler, råder instituttleder Per-Einar Binder ved  Institutt for klinisk psykologi ved UiB.

Han sier at terapeuter som ikke får gode resultater, ofte har en avvisende, ignorerende eller pressende stil. Pasientene føler seg da ofte kritisert.

- Hvis du vet du har vanskelig for å få tillit til folk, må du vurdere om det er noe spesielt med terapeuten eller om det er et mer generelt problem. En test er å se hvordan terapeuten håndterer at du tar opp problemet. Hvis terapeuten kan drøfte tillitsproblemet på en god måte, kan det være fornuftig å fortsette. Går terapeuten i forsvarsposisjon, kan det være et dårlig tegn, advarer Binder.

Les saken i torsdagens Bergens Tidende.


Se også: Innslag om terapi som ikke virker hos NRK Puls i 2006

10 kommentarer:

  1. Jeg synes det er flott at BT skriver om dette.

    Jeg tenker ellers at terapeuter som oppleves som avvisende, ignorerende eller pressende av mange pasienter, bør få mulighet og hjelp til å endre seg.

    Når det gjelder å ta opp tillit og relasjon med terapeuten, som pasient, så er det sikkert et godt råd. Dessverre er ikke alle i stand til det, av ulike grunner tenker jeg. Da trengs noe annet, for å sikre seg mot skadelig terapi -

    SvarSlett
    Svar
    1. Sier meg enig i begge punktene dine, ganle ugle.

      Slett
    2. Jeg har lagt ut et dikt som kommentar til dette innlegget og lenket til det. Håper det er greit, hvis ikke får du si fra -

      Slett
    3. Takk, det skal jeg lese :)

      Slett
  2. "- Hvis du vet du har vanskelig for å få tillit til folk, må du vurdere om det er noe spesielt med terapeuten eller om det er et mer generelt problem. En test er å se hvordan terapeuten håndterer at du tar opp problemet. Hvis terapeuten kan drøfte tillitsproblemet på en god måte, kan det være fornuftig å fortsette. Går terapeuten i forsvarsposisjon, kan det være et dårlig tegn, advarer Binder."

    God kommentar!

    SvarSlett
  3. Jørgen Lund1.8.12

    Bra av BT. Får forresten lyst til å føye til at man som hjelpesøkende kan være nettopp i den situasjon at man knapt aner hva tillit dreier seg om, enn si at tillit er noe man kan få oppleve i eget liv. Husker med gru tilbake til den tiden da jeg oppsøkte og ble værende hos en positivitetsapostel som sverget til en slags kognitiv terapi. At jeg syntes det var fælt, utrygt og forsterket min egen følelse av uverdighet og utilstrekkelighet, hadde jeg da lært å ta som en klar indikasjon på at jeg var på rett sted og var flink som utsatte meg selv for noe som jeg åpenbart "trengte". Tilliten var egentlig null, men i praksis ble dette en trumf for terapeuten.

    SvarSlett
  4. Per Einar Binder er en meget positiv kraft ved psykologisk fakultet i Bergen, en inspirasjonskilde for studenter som er lei av kvantitative tilnærminger, kjedelige forelesninger, og mangel på dybde i hvordan å tenke om terapi (empati, eksistensielle spørsmål, tilstedeværelse). Flott å se at BT har intervjuet ham om et så viktig tema (får desverre ikke lest artikkelen, da jeg ikke er BT abbonent).

    Selv opplevde jeg, da jeg gikk til psykolog (eller egenterapi, som vi psykologstudenter liker kalle det, for ikke å risikere avsløre at vi og har en psyke som kan trenge jobbes med..), at jeg ikke fikk kontakt de første par timene. Han lente seg tilbake og bad meg fortelle om livet mitt. Og jeg følte meg slynget ut et sted uten holdepunkter, jeg jaktet på tegn på hvem han var og hvorvidt han fanget opp det jeg ønsket formidle. Og det var vanskelig å være skikkelig ærlig om noe, når jeg ikke hadde rukket få skikkelig tillit til ham enda. Og når man stiller seg sårbar, er man automatisk i beredskap for avvisning/bedømning. Det er jo det "å stille seg sårbar" går ut på!

    Men jeg gjorde nettopp det Binder påpeker i BT: Jeg tok det opp med ham. At jeg tenkte på hva han tror om meg, tilogmed siterte tankene mine: "Tenk om han tror jeg ikke er rustet til å bli psykolog." "Tenk om han vil synes jeg er for 'out there' med mine litt alternative tanker og bakgrunn, og ikke forstå noe av det?" "Har han tenkt å bare sitte der uten å gjøre mer enn å stille spørsmål?" Etc. Og da hadde vi en hel times snakk om terapien i seg selv, og hva jeg ønsket av en terapeut, og om vår relasjon i seg selv. Veldig forløsende, faktisk, etter det fløt timene bedre. Og jeg fant ut han var en slik type terapeut jeg har 'drømt om' å ha. Jeg tror mye av problemet handlet ikke om ham, men hvordan jeg reagerte i meg selv i den sårbare situasjonen. Noe alle terapeuter er og bør være bevisst på (hvordan vi er når vi er sårbare og usikre).

    Men han var privat psykolog med driftstilskudd. Jeg lurer på hvordan opplevelsen min hadde vært om jeg bare møtte skjemaer eller jakt på diagnose (han nevnte diagnosen han satt i en bisetning, og avslørte at han anså den kun som et middel for å få terapien min dekt av staten), slik som stadig mer blir normen. Jeg har skrevet et innlegg i Aftenposten om dette tema, som jeg tror vil interessere deg: http://www.aftenposten.no/meninger/Den-truede-medmenneskelighet-6961797.html
    Jeg hadde satt pris på om du la den ut på bloggen din, da dine lesere er en gruppe jeg gjerne skulle nådd med ordene mine.

    Jeg har også en nyoppstartet blogg som kommer til å ta for seg psykologi og system en del (kjenner jeg meg selv rett), i tilleg til flere andre tema: pusteusynligluft.blogspot.com



    M

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg leste innlegget ditt i Aftenposten. Veldig glad for at du skrev det!

      Slett
  5. Kjekt at du ble glad for det, Sigrun :) Håper flere vil skrive i media som når ut til folk, om det som foreløpig mest er et tema psykologer imellom. Særlig fordi vi og brukere snakker samme sak på dette området.

    M

    SvarSlett
  6. Anonym23.8.12

    -Annabella-

    Leste det jeg også.
    Jeg er også glad for det:) Sånt hjelper!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post