25.6.12

Tenk om jeg kalte legen min neger

- God dag. Det er Poliklinikken.
- God dag, dette er Sigrun Tømmerås. Kunne jeg få snakke med ... Det er en lege jeg var hos og fikk tatt noen prøver i mai. Jeg har dessverre glemt navnet hennes.
- Jobber hun hos oss?
- Ja, hun er legespesialist på Poliklinikken. Det er en neger jeg snakker om.
- Hva?
- Legen er neger.
- Vi bruker ikke det ordet her hos oss.
- Ja, men hun er fra Latin-Amerrika og er veldig mørk i huden. Og hun har svart hår med sånne negerfletter.
- Har du sagt det til henne?
- Hva da?
- Neger.
- Nei, men jeg mente ikke noe vondt med det. Jeg synes hun er veldig pen.
- Men du Tømmerås, vi sier altså ikke neger i våre dager.
- Jeg er vokst opp med ordet, jeg. De brukte det på landet i Trøndelag.
- Du er voksen nå. Man kaller ikke pasientene på psykiatrisk poliklinikk for gale, heller.
- Jo, mediene gjør det, inkludert fagfolk med klippekort til mediene. Avisene skriver om gale og galskap hver eneste dag. Slik har det vært siden 22. juli. Men greit, jeg skal aldri si neger mer. Forresten, nå husker jeg navnet: Wendy, heter hun til fornavn.
- Wendy, ja. Et øyeblikk, så setter jeg deg over til henne.

Les også: Galskap i Norge av Odd Volden

5 kommentarer:

  1. Fantastisk god tekst!

    Mvh
    Morten Besshø

    SvarSlett
  2. Her måtte det smiles. Liker det du skriver og formidler i bloggen din. :-)

    SvarSlett
  3. Etter å ha registrert visse tvittringer i går, har jeg funnet et nytt ord i tillegg til "positivpushing": positivknebling. Som dette: "Motstemmer får heller framholde det de selv mener er rett og bra - og slutte å tolke ytringer inn i egen forståelsesramme."

    Du får dette svært godt fram i innlegget ditt!

    SvarSlett
  4. Takker så mye for ros, Morten Besshø og Rørt av livet.

    Ingrid, det var pga motstemmer-tvitringer at jeg la ut denne på Twitter:

    Hvorfor er negre så nærtagende og tolker alt i verste mening? Vi mener jo ikke noe vondt med ordet neger. Neger betyr jo svart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Misforstår vi hverandre? Det var din viktige motstemme jeg hadde i tankene.

      Og jeg reagerer stadig og mer på alle de virtuelle fy-klapsene som deles ut i positivitetens navn. Som det jeg siterte i kommentaren.

      Jeg reagerer på at det er fritt fram slå ned på reaksjoner man oppfatter som "negative".

      Jeg reagerer også på en svært skadelig (etter mitt syn) tankegang som synes å gå ut på at det bare er lov å føle seg krenket når man vet at det foreligger en bevisst hensikt om å krenke.

      Reagerer er et svakt ord, forresten. Jeg blir sint!

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post