2.6.12

Farlig kontekstløshet

På Twitter er det postet lenke til et innlegg på nettstedet Psych Central som lenker til en test. Jeg bestemte meg for å ta testen for å finne ut hva jeg synes om den. Siden det ikke var noen spørsmål om livssituasjon, fikk jeg ikke lagt inn informasjon om at jeg har vært syk og sengeliggende i seks år nå, så jeg bare svarte på akkurat det det ble spurt om.

Resultatet av testen var "rødt flagg", det vil si at jeg, ifølge testen, var i akutt fare. Jeg ble spurt om å trykke på en knapp slik at jeg kunne få nødhjelp med det samme, noe jeg avsto fra, siden jeg absolutt ikke er i noen livsfare. Det er mulig testen kan speile hvor tøft jeg har det psykisk ved å være langvarig kroppslig syk (samt kronisk traumatisert), men jeg tror ikke jeg har behov for et slikt speil nå mens jeg er i dette, siden jeg uansett ikke har noe annet valg enn å holde ut.

Hva er den psykologiske gevinsten ved en test som kan gi folk falsk beskjed om at de er i akutt fare?

10 kommentarer:

  1. Fint at du advarer mot slike tester Sigrun. Du er flink. Er ikke greit å bli litt knekt av slike merkelige opplegg. Men egentlig skulle jeg likt å vite hva som hadde skjedd om du hadde trykt på den hjelp knappen.

    Klem fra Kari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du sier noe, Kari. Men jeg tok ikke sjansen. Om de hadde klart å finne meg, hadde de kanskje ringt Oslo politikammer?

      Slett
  2. Fikk rødt flagg jeg også. bare tull. Ingen fare med meg i det heletatt.

    SvarSlett
  3. Anonym3.6.12

    Jeg tok testen, og ga svarene på tull. Altså krysset ikke av noe med traumer, dårlig søvn osv. Krysset for det en normalt fungerende person ville ha krysset. Likevel fikk jeg rødt flagg. Jeg tror denne testen må være noe lureri. Jeg har ikke testet med de reelle svarene jeg kunne gitt ut fra min situasjon, så jeg vet ikke hva jeg da hadde fått til svar. Men jeg stusser når jeg krysser av som 100% fungerende, og likevel får varsel om rødt flagg. Turte ikke å trykke på noen link videre jeg heller, er redd det kan være virus blant annet.

    Justina

    SvarSlett
  4. Nå skjønner jeg ingen ting. Psych Central er et 100 % seriøst faglig nettsted, så jeg kan ikke tro at dette er lureri heller.

    SvarSlett
  5. Anonym4.6.12

    Det røde flagget kommer hvis man avmerker på tanker om selvmord, selv om man markerer lavt på skalaen (sjelden)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha!
      Sånn går det når man ikke engang leser ordentlig det som står der.

      Slett
  6. Anonym5.6.12

    Jeg krysset ikke på selvmord heller jeg, men likevel fikk jeg rødt flagg. Jeg krysset av som om jeg ikke hadde noen plager som helst. Merkelig.

    Justina

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå gjorde jeg det samme, dvs. krysset av for "Not at all" på samtlige spørsmål. Da kom det ikke noe flagg. Tvert imot: Nå ble jeg friskmeldt :)

      Slett
  7. Anonym5.6.12

    hehe Den testen skal jeg også ta nå. Deilig å bli friskmeldt! :-)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post