4.6.12

Deprimerte er mer realistiske enn andre

Wikimedia Commons
Om du har lest litt om terapiforskning, har du antagelig støtt på påstanden om at terapeuter har en tendens til å rangere seg selv som flinkere terapeuter enn gjennomsnittet. Dette betyr ikke at det er noe galt med dem som jobber som terapeuter. Å overvurdere seg selv, sine omgivelser og muligheter er vanlig blant oss mennesker.

Psykiater og filosof Neel Burton blogger i dag om fenomenet positive illusjoner. Du kan lese om positive illusjoner på norsk under punkt 2.3 "Forskning knyttet til positive illusjoner" fra og med side 23 i denne studentoppgaven. Der ser du blant annet at personer som er (mildt til moderat) deprimerte og/eller har lav selvtillit, faktisk har et mer realistisk syn på seg selv, omgivelsene og fremtidsmulighetene enn andre mennesker.

Hvordan stemmer dette med det vi ellers blir fortalt om depresjon og dårlig selvtillit?

5 kommentarer:

  1. Takk for interessante lenkee, Sigrun.

    Hvordan det stemmer? Like dårlig som det meste andre vi blir fortalt om psykiske problemer?

    SvarSlett
  2. HUff og huff, enda mer upresis viten.

    SvarSlett
  3. Kanskje de overpositive lever over evne da?

    SvarSlett
  4. Der ser du blant annet at personer som er (mildt til moderat) deprimerte og/eller har lav selvtillit, faktisk har et mer realistisk syn på seg selv, omgivelsene og fremtidsmulighetene enn andre mennesker.

    Så er jeg med andre ord stygg, håpløs og mestrer ingen ting. Livet mitt kommer jeg til å kjøre i grøften og ingen ting blir bedre?!! Ifølge de rundt meg har jeg et veldig urealistisk bilde av verden rundt meg og av meg selv, fordi den dumme depresjon har puttet solbriller på meg. Så da må jeg velge hvem jeg skal tro på, de "faglærte" eller de som kjenner meg. Valget blir ikke særlig komplisert, for skal jeg komme meg videre må jeg tro på de som er rundt meg.

    Ser at det er et gammelt innlegg, men kom over bloggen når jeg søkte på noe annet. Så her får du min kommentar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar. Denne "depressive realismen" gjelder altså ikke når depresjonen er alvorlig nok. Og ja, jeg er sikker på at du gjør helt rett i å tro på dem som kjenner deg som person. Ønsker deg alt godt.

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post