31.5.12

Jeg er flink

Farvel!
I dag er det verdens tobakksfrie dag, og for en gangs skyld må jeg gratulere meg selv. Jeg stumpet nemlig røyken for halvannen måned siden.

Siden jeg har fått en sykdom som kan bli verre av røyking, bestemte jeg meg i vinter for å prøve å slutte. Men fordi jeg er litt kontrollfreak, var det ikke aktuelt å bare kaste røyken i søpla den dagen legen sa at "det er aldri for sent å slutte". Jeg hadde huset "fullt" av røyk, så jeg brukte mars og halve april på å røyke meg tom.

Til slutt lå jeg på gulvet og sopte opp tobakksrusk for å rulle meg røyk. Da skjønte jeg tiden var inne.

Jeg var veldig avhengig, i alle fall psykisk. De siste seks årene har jeg vært nesten bare hjemme, grunnet sykdom, så da har det vært ekstra mye trøst i røyken. På den annen side har jeg drukket svært lite alkohol i disse årene, og det gjør det atskillig lettere å slutte.

Om jeg unngår depresjon, har jeg faktisk tro på at jeg skal klare å bli ikke-røyker permanent.

Har du erfaringer (gode eller dårlige) med røykeslutt, så meddel deg gjerne i kommentarfeltet.

7 kommentarer:

  1. Gratulerer Sigrun! Selv er jeg fremdeles røyker, men en dag sier jeg, en dag skal jeg legge denne (u)-vanen vekk.

    SvarSlett
  2. Gratulerer!! Bra jobba!! :-)

    SvarSlett
  3. Anonym31.5.12

    Så flott, Sigrun :-)

    Jeg sluttet selv av helsemessige årsaker for to år siden. Jeg skal ikke legge skjul på at det var ganske tøft, men jeg klarte det. Jeg fikk et råd om å gå meg en tur hver gang jeg fikk lyst på røyk, men jeg tør nesten ikke forlate hjemmet mitt, så det var ikke helt løsningen for meg.

    Jeg har blaff av røyksug i dag, men de forsvinner like fort som de kommer. Jeg merker at jeg er i bedre form fysisk og det har nok også lettet min psyke en del. Det har helt klart gjort en del for meg, ingen tvil om det.

    :-)

    SvarSlett
  4. Arisan2.7.12

    Flott for deg! Sjøl har jeg prøvd, men ikke klart det. Den eneste gleden jeg har i et liv som leves bundet til hus, sofa og seng. Et par gode venner ba meg slutte å prøve å klare å være så flink, etter det røyker jeg, men mindre:)))

    SvarSlett
  5. Etter 2 1/2 måned får jeg røyksug ørten ganger om dagen. Men det hjelper at jeg er syk og kan bli verre av røyk.

    SvarSlett
  6. Etter vel fire måneder er røyksuget mindre. Hurra!

    SvarSlett
  7. NRK-journalist ønsker kontakt med tidligere røyker som har psykisk lidelse, om hvordan sluttet å røyke. Haster! Ta kontakt straks på 93443552

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post