2.5.12

Informasjon om mulige risikoer og bivirkninger

Pasientrettighetsloven

§ 3-2. Pasientens og brukerens rett til informasjon

Pasienten skal ha den informasjon som er nødvendig for å få innsikt i sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen. Pasienten skal også informeres om mulige risikoer og bivirkninger.

§ 1-3. Definisjoner

I loven her menes med
c. helsehjelp: handlinger som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål, og som er utført av helsepersonell

http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html#1-3

Pasienter har altså rett til informasjon om mulige risikoer og bivirkninger av psykiatriske diagnoser.

Får noen pasienter det?

3 kommentarer:

  1. Mulig det var en slags forklaring jeg fikk av en psykolog en gang. Han sa til meg, at her kommer du inn med ett problem, og du kan risikere å gå ut med to!

    SvarSlett
  2. Anonym2.5.12

    Tror jammen jeg skal spørre DPS i morgen om akkurat det: Er det noen mulige risikoer og bivirkninger av Bipolar og min personlighetsforstyrrelse... :-)
    To be continued........

    SvarSlett
  3. Anonym3.5.12

    -Annabella-

    Har aldri blitt informert om annet enn at "de" vil "hjelpe" meg.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post