20.4.12

Hvordan skjermer du deg?

Jeg har vært redd for ny retraumatisering i forbindelse med rettssaken. Mandag var jeg smådesperat, fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle beskytte meg. Siden jeg er mest sengeliggende og immobil, kan jeg ikke bare "dra bort på hytta". Forresten har jeg ikke noen hytte heller.

Min strategi disse dagene har vært å "være overfladisk". Jeg skummer gjennom overskrifter og ingresser, for liksom å "ha oversikten", men leser lite. På kvelden kan jeg høre på nyheter og debatter på radio og/eller TV, helst mens jeg svarer på e-post eller gjør noe annet samtidig.

Om jeg klarer å komme meg uskadet gjennom disse par månedene, vet jeg jo ikke. Men jeg håper, for hvor skal jeg ellers gjøre av meg? Bydelens kriseteam var komplett udugelig for mitt tilfelle.

Hva gjør du for å skjerme deg?

4 kommentarer:

  1. Anonym20.4.12

    Hei, det virker som du gjør noen kloke valg. Overfladisk lesing er kanskje en oppskrift jeg følger. Hittil har jeg prøvd å begrense det med å følge med til faste tider. Og styre unna ellers. Det fungerte ikke.
    Ellers skal jeg unne meg mer av det som jeg liker i denne perioden. Selv om det verken er sunt eller føles riktig.

    Trist å lese at du er sengeliggende i denne tida. Skjønner at det minsker mulighetene dine for å beskytte deg.

    Kanskje må vi bare konsentrere oss om å tenke enkle men riktig tanker: Vi kan ikke få gjort noe med det forferdelige som har skjedd. Gjerningsmannen må få en korrekt behandling men hard straff. Det hjelper ingen at vi ødelegger oss med vanskelige tanker.

    I tillegg kan vi prøve å dele noe positivt midt oppe i alt dette. Du virker som et samfunnsengasjert menneske. En ting som jeg fant glede i - var en lederartikkel i The Times som var omtalt i Aftenposten i dag:

    «Breivik har innrømmet sine ugjerninger, altså burde rettssaken ikke handle om hans rettigheter, men om hans ofre»

    Heg vet ikke om jeg er helt enig i en slik uttalelse. Men plutselig føltes den veldig riktig når den kom i en lederartikkel i en seriøs britisk avis.

    Takk for mange fine blogginnlegg. Ta vare på deg selv.

    Morten

    SvarSlett
  2. Anonym23.4.12

    Gammel vane vond å vende - slik som TV2 nyheter og Dagsrevyen. Men utover det skrur jeg av, leser tilfeldige overskrifter når jeg går inn på min yahoo-konto der Aftenpostens artikler er referert i kortversjoner.

    SAVNER flere filmer og tvserier - og programmer på TV / NRK som har med latter og moro, familiefilmer, kjærlighetsfilmer etc. å gjøre. Da hadde vi hatt herlige avkoblende alternativer. Her svikter NRK!!!! Som lisensbetaler mener jeg vi skulle kreve mer fremsynthet fra NRK-ledelsen til nettopp i denne vanskelige tiden, disse 10 ukene, å sende avkoblende filmer, mer moro, mer latter, mer av alt som kan få oss vekk fra negative tanker, negative fokus.

    SvarSlett
  3. Jeg leser litt overskrifter og noen få artikler og ser evt. nyhetene. Men forsøker å holde meg borte fra slikt...tror ikke noen har godt av det.

    SvarSlett
  4. Anita3.5.12

    Vanskelig å unngå å bli preget av denne rettssaken. Spesielt når en har nok traumer fra før. Jeg prøver å unngå det de viser på tv. Å se nyheter gir flere inntrykk enn å bare høre eller lese. Helst burde jeg kanskje holdt meg unna alle variantene,for i tillegg er det alltid andre grusomheter som overgrep og drap. Vil jo være noenlunde oppdatert også,men vet ikke hvor bra det er med en kropp og hjerne som fra før er i alarmberedskap. Selvplaging? Eller et behov for informasjon og deling? Krangler med meg selv.

    Prøver å ta inn positive opplevelser som en motvekt. Vondt å lese at du er mest sengeliggende. Da blir begrensningene store. Sender deg gode tanker,selv om det kanskje ikke hjelper så mye.. Håper du har noen som kan hjelpe deg! Du legger ned en stor innsats i å hjelpe andre ved ditt engasjement.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post