18.4.12

De færreste narsissister dreper

En observant bloggleser kommenterte i dag at vi ikke har fått servert noen beroligende ord om at Breivik ikke er representativ for personer som har fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse, slik man jo gjorde da han fikk schizofrenidiagnose. http://stomm-blog.blogspot.com/2012/04/hetsing-av-folk-med-personlighetsdiagno.html?showComment=1334768630164#c8708727829649036392

Sigruns blogg tar derfor skjeen i egen hånd og henvender seg til tidligere leder i Psykiaterforeningen Johan Nes Sen, mannen som gjennom sine mange debattinnlegg i Stavanger Aftenblad gir en stemme til en stadig mer stigmatisert psykiaterstand.

Idet vi legger frem for psykiateren vårt ønske om offentlig avstigmatisering av reelle og påståtte narsissistiske trekk hos psykiatriske pasienter, er Johan Nes Sen øyeblikkelig med på notene.

- Jeg kjenner mange som jeg har gitt denne diagnosen som aldri har begått massedrap, sier han på klingende rogalandsmål.

Han legger til:

- Ja, svært få som har begått vanlige drap også. Faktisk ingen av mine pasienter. Antagelig skyldes det at mine intervensjoner har vært vellykkede.

- Hva med vold ellers? spør vi.

- Jeg har hatt mannlige pasienter som har utøvd vold ved noen anledninger ...

- ... som andre menn? undrer vi.

- Jeg bruker aldri vold, og du ser vel at jeg er mann? Hva? utbryter den anerkjente psykiateren.

- Jo, for all del. Det er det ingen som helst tvil om, svarer vi så fast vi kan.

- ... eh ... hvor var vi? undrer psykiateren.

- Vi understreket vårt intervjuobjekts maskulinitet, svarer vi ydmykt.

- Å ja, ha-ha. Kremt.

- Hva med kvinnelige pasienter med den diagnosen? spør vi.

- De er ofte lite maskuline, svarer Johan Nes Sen.

- Vi var nå mest ute etter å få innblikk i mulig voldsempiri ....

- Jeg har hatt flere damenarsissister - eller heter det narsissistdamer? Det får jeg spørre min kunnskapsrike kollega Skårde Rud om neste gang vi treffes. Vel, jeg har hatt slike kvinnelige pasienter som har fått en omgang, ja.

- En omgang? Mener du at de er voldsofre? I så fall stemmer det godt med forskning som viser at personer med psykiske vansker er langt oftere ofre for vold enn utøvere av vold.

- Forskning? Hva vet dere som ikke er psykiatere, om psykiatrisk forskning?

- Vi leser både populariseringer og vitenskapelige studier, vi som er mye på nettet.

- Jeg trodde dere leste sånne blogger, jeg.

- Ja, det også. Dagens nettbrukere er allsidig kunnskapssøkende.

- Nå mistet jeg tråden. Hva var det egentlig jeg ble spurt om for litt siden?

- Om kvinnelige pasienter med narsissismediagnose. Du sa de var ofte voldsofre.

- Ja, nå husker jeg! Disse ynder å fremstille seg om ofre.

- Fremstille seg som? Sa du ikke at de faktisk ble utsatt for vold?

- Er det noe å undres over? De er jo så selvopptatte og forfengelige at de aldri kommer seg ut av døra! Er det rart husbonden av og til mister tålmodigheten? De står foran speilet og kan ikke bestemme seg for om de skal velge rød, rosa, lilla eller svart leppestift når de og ektefellen skal gjøre helgeinnkjøp på Ikea! Jeg tror jeg hadde gått fra forstanden - altså blitt min egen pasient, så å si ... ha-ha ... om jeg hadde hatt en sånn hustru.

- Jeg er litt sånn, jeg også. Ja, kanskje ikke når jeg skal på Rimi - unnskyld, Ikea. Men noen ganger er jeg nok sånn.

- Jeg synes du ser normal ut, jeg. Du bruker verken lilla eller svart leppestift.

- Jeg har en svart i toalettmappa mi på badet hjemme.

- Hva? Er du narsissist likevel?

- Det vet jeg ikke. Det var datteren min som kjøpte den svarte leppestiften. Hun ville gå på et utested sammen med moren sin, og da syntes hun jeg godt kunne ha et litt ungdommelig og frekt image.

- For noen tragiske familieforhold du forteller meg om! Jeg er rystet. Vil du at jeg skal diagnostisere deg? Du må jo få hjelp!

- Nei, tusen takk.

- Si meg, er du gift?

- Ikke nå. Men jeg har vært det.

- Og hva sa mannen din til dette sminkeregimet ditt?

- Han sto og småtrippet mens han ventet på at jeg skulle legge siste hånd på verket, for å si det sånn.

- Her foreligger det utvilsomt alvorlig psykopatologi. Du må forstå at jeg ikke kan la meg intervjue av en som er sterkt behandlingstrengende! Uuut!

2 kommentarer:

  1. Anonym20.6.12

    Hvis dette er ment å være morsomt, så må jeg si du har bomma totalt. iallefall så er du ikke ut til å ha vært i ebfatning hverken med en med personlighetsforstyrrelsen narisissist, sosiopat e.l.
    Tori

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo da, jeg kjenner folk som har pådratt seg diagnosen nars. pf.

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post