11.3.12

Når pasienten stritter imot

Ein god tommelfingerregel er at når pasienten synest stritta imot, utan å sei det i klartekst, då må terapeuten stoppa opp og reflektera rundt kva som skjer. Helst høgt og i lag med pasienten. Det kan svært godt henda at terapeuten har framstått som arrogant og ovanfrå og ned, utan å ha noko ønske om å vera slik. Det kan til dømes handla om å tre ned over hovudet på pasienten ei forståing av han eller henne som vedkomande ikkje kjenner seg att i, eller det kan vera intervensjonar eller forslag som blir malplassert. Ei krenking pasienten dels svelgjer unna (han eller ho har tålt mykje før), dels reagerer på ved å beskytta seg, altså trekkja seg tilbake og framstå som umotivert eller motvillig.

Les psykologspesialist Jofrid Bjørkviks blogginnlegg Motstand hjå pasienten er arroganse hjå terapeuten.

Bjørkviks doktoravhandling God nok? er her.

4 kommentarer:

  1. Anonym13.3.12

    -Annabella-

    Dette var godt å lese!
    Takk for at du deler Sigrun:)

    SvarSlett
  2. Anonym15.3.12

    Kan ikke la være og tenke at mye kunne vært annerledes i min historikk dersom dette hadde vært mer fremtredende tankegods der jeg har ferdest som pasient...! I så stor grad at det kjennes hjerteskjærende. Håper på endringer i denne retning, til fordel for fremtidens pasienter!

    SvarSlett
  3. Som Annabella synes også jeg det er godt å lese slike ting. Men samtidig - med Anonyms ord - hjerteskjærende relatert til mine egne erfaringer.

    SvarSlett
  4. Helt klart relatert til mine erfaringer og sammen med andre ting du og andre har beskrevet.
    Fint at jeg fant bloggen din.
    Kjell

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post