18.3.12

Forskning på voldtekt og offerklandring

Jeg kom over et innlegg om forskning på voldtektsmyter i den gamle bloggen til Hege Tunstad, hvor hun viser til en artikkel som heter Stop Blaming the Victim: A Meta-Analysis on Rape Myths (og som jeg fant i fulltekst). Det gjør vondt å lese dette om dem som har som en oppgave å hjelpe ofre som får det vanskelig etter overgrep:

Therapists' length of experience working with rape victims was found to be positively associated with RMA [rape-myths acceptance]. One possible explanation for this finding is that the therapists may become desensitized to the suffering of rape because of repetitive exposure or as a consequence of compassion fatigue, and this may lead to an increased acceptance of rape myths. Other possible explanations include Fox and Carey’s (1999) collusive resistance concept. This concept describes the process by which therapists join rape survivors to avoid confronting painful issues, thus, failing the therapeutic responsiveness. Using the same rationale, attempts to avoid painful issues related to the assault may also lead to justify the rape in certain extent. The implications of these findings are important. It seems that it is necessary to not only promote awareness of the ways in which RMA may be impacting the survival of rape victims (Moor, 2007) but also to examine how RMA may be affecting the therapists’ perception of the victims.

6 kommentarer:

  1. Jeg slettet den forrige kommentaren for å skrive om:

    Takk for lenken, Sigrun. Jeg har lagt den ut på begge bloggene mine - dette passer fint inn i noe jeg skrev for en stund siden og tenker mye på nå. Lenke til den norske versjonen her:

    http://ingridvaa.blogspot.com/2012/03/sigruns-blogg-forskning-pa-voldtekt-og.html


    Hvordan er nettiketten for lenking i kommentarer, forresten? Har du noen tanker om det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet om nettikette for lenking i kommentar. Om du tenkte på om det er greit å legge igjen lenker til ens egen blogg i andres kommentarfelt, så er vel det noe man kan gjøre en sjelden gang, men ikke ha som vane å pushe egne ting, vil jeg si.

      Slett
  2. Jo da, du skjønte det, og jeg takker for svar. Jeg har noen tanker om gjensidig lenking som ledd i bloggsamarbeid, men de er nokså tåkete.

    Hva mener du om dette, forresten:

    Oppi dette sitatet er det en kamel som jeg ikke er i stand til å svelge:

    "Blant andre mulige forklaringer er Fox and Carey’s (1999) ide om skjult motstandssamarbeid: Dette beskriver en prosess der terapeuter deltar i voldtektsoverlevendes unngåelse av smertefulle problemer, spørsmål og uklarheter, og derved svikter i sin terapeutiske reaksjonsfølsomhet."

    Mine erfaringer, og erfaringene til mange andre, er at terapeuter ikke er i stand til å ta imot når skadeofre har behov for å fortelle sin egen historie. g dette ser jeg i en kontakst av psykoterapeutiske skademyter: Benektelsene og bortforklaringer av skader som voksne påfører barn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke lest Fox and Carey’s, men synes det høres merkelig ut fra de historiene jeg har hørt fra folk som har opplevd traumer.

      Slett
    2. Jeg har ikke lest Fox & co jeg heller, bare stusset veldig over konklusjonen. Som synes å være et strålende eksempel på pasientklandring.

      Slett
    3. PS: Jeg sjekket - det koster 35 euro å laste den ned, og det gidder jeg ikke. Her er et sammendrag: "Based mostly upon a qualitative study of nine rape survivors, but also upon intensive review of the literature devoted to countertransference, vicarious traumatization, compassion fatigue, and burnout, this article examines collusive resistance, a process whereby therapists join clients to avoid confronting painful issues. It offers guidelines for the therapist to follow in the therapeutic dance to avert such collusion, and thereby to intervene more effectively especially with traumatized clients to facilitate their recovery actively, and, ultimately, to contribute to their true survivorship."

      Og de mistet meg ved countertransference og vicarious traumatization. Jeg etterlyser forskning som tar for seg kundens versjon av situasjonen. Uten filter.

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post