26.2.12

Psykolog: - Psykiske lidelser er ikke svakhet

Nytt blogginnlegg av psykolog Svein Øverland:

I mange år nå, har man arbeidet målrettet med å fjerne fordommer og tabuer mot folk med psykiske lidelser. Det har blitt gjort mye bra og mye tyder på at det har hjulpet. Ting har gått fremover...... Men ikke så langt som jeg hadde håpet. Situasjonen er bedre, men ikke god nok. Nå er jo jeg en pessimistisk fyr, men jeg tviler på at Opptrappingsplanen har ført til særlig dyptgående endringer av hvordan folk flest tenker om folk med psykiske lidelser.

Det er særlig to myter jeg misliker; at folk med psykiske lidelser er farlige og at psykiske lidelser skyldes svakhet.

2 kommentarer:

  1. Hm. Endnu en løftet pegefinger fra en "ekspert". Mens han i selvsamme indlæg fodrer fordommene big time ved at antyde, at "det er som diabetes" (respektive udtalt sammenligner med en tarmlidelse). Ville jeg passe ekstra godt på, og advare andre, vis jeg troede "skizofreni" var som diabetes, eller en tarmlidelse? Jada. Selvfølgeligt. Heldigvis ved jeg, at "skizofreni" aldeles ikke er som diabetes, eller en tarmlidelse. Men Svein Øverlands indlæg kører altså ud af de samme tangenter, som alle de fine (af)STIGMA(tiserings)kampagner rundtomkring, der, som forskningen har vist, på trods af en masse fine ord, skaber mere stigmatisering, end de formår at rydde op med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marian. Synes det er trist at du at jeg "fodrer fordommer big time". Isåfall har jeg formidlet meg dårlig, - poenget mitt var det motsatte. Jeg opplever vel heller at jeg "løfter pekefingeren" mot mine kollegaer og det psykiatriske etablissement som jeg er en del av ved at jeg påpeke at vi ikke bør være fornøyd med den såkalte Opptrappingsplanen. Så la meg være tydelig(ere)på hva jeg mener: jeg mener ikke at psykiske lidelser uten videre kan sammenlignes med somatiske lidelser. Men jeg mener at personer med både psykiske og somatiske lidelser vanligvis er tøffere enn folk uten somatiske eller psykiske lidelser.

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post