5.2.12

Likestilling mellom fysisk og psykisk helse

Vi befinner oss i februar 2020. Myndighetene avsluttet før nyttår sin tredje antistigmakampanje på fem år om psykiske lidelser, og har i alt bevilget 90 millioner kroner til dette viktige formål.

Dessverre viser siste befolkningsundersøkelse at holdningskampanjene så langt ikke ser ut til å virke. Fortsatt mener en stor andel nordmenn at det ikke er forsvarlig å la en person i omgangskretsen som har en diagnose sitte barnevakt (hvilket samsvarer med en svensk undersøkelse som viste at mens 30 prosent ikke ville la en person som hadde vært innlagt i psykiatrien sitte barnevakt i 1976, var andelen steget til 63 prosent i 2003). Som begrunnelse oppgir de aller fleste av disse respondentene at opplysningskampanjene har fått dem til å forstå at de psykisk syke er syke i hodet. Foreldregrupper krever lovpålagt lege- eller psykologattest for alle barnevakter. Tanter og bestemødre over det ganske land fortviler over at de ikke lenger får kose med sine elskede små, bare fordi de engang i fortiden hadde sammenbrudd, mange fordi de har opplevd overgrep eller fordi de ba om helsehjelp da ektemannen fant seg en yngre blondine.

Men så skjærer helseministeren igjennom: Siden vi ikke klarer å likestille psykiske lidelser med fysiske lidelser, skal vi gjøre det motsatte, nemlig likestille fysiske lidelser med psykiske lidelser. Ett av tiltakene for å få til dette er i langt sterkere grad å involvere politiet i helsearbeidet.

-113.
- Jeg har smerter i brystet. Det er nok hjertet. Jeg må på sykehus!
- Vi sender en politibil øyeblikkelig.
- Politi?
- Ja, det er politiet som bistår ved nødvendig helsehjelp dersom det er akutt og alvorlig.
- Det var det verste! Jeg har verken snytt på skatten eller skadet noen i hele mitt liv.
- Politiet opptrer profesjonelt. Det er intet å frykte. De vil bare hjelpe deg.
- Åh!
- Prøv å ta det rolig nå, og vent til de kommer. Så ifører de deg håndjern og hjelper deg ut i bilen.
- Håndjern? Nå får du gi deg!
- Politiet pleier å bruke håndjern når de frakter den syke til sykehus.
- Hvorfor det?
- Det hører med til å være politi, det.
- Har de hvite frakker på seg? Ja, for de bærer vel ikke politiuniform?
- Politiet har alltid politiuniform - ja, altså med unntak av spanere som infiltrerer kriminelle miljøer, men det er jo ikke tilfellet ved syketransport.
- Da vil jo naboen tro at jeg er kriminell! Nei, vet du hv... AU! Det stikker veldig i bryst... Jeg blir verre av dette, jeg. Jeg får angst!
- Angst er en psykisk lidelse, og det har politiet lang erfaring i å håndtere i alle dens fasetter.
- Jeg er hjertesyk! Hørte du? Hjertesyk!
- Det er intet å skamme seg over at man har en fysisk eller psykisk lidelse. Si til naboen din at han har fordommer dersom han reagerer på at politiet henter deg. Det er helt naturlig å slite med fysisk eller psykisk sykdom.
- Nei! Dette finner jeg meg rett og slett ikke i. Da vil jeg heller dø! Jævla hurpe!
- Du virker psykisk ustabil ... Hallo! Hallo? Hallo?


- 113.
- Jeg føøøør!
- Hva?
- Ungen kommer! Hjelp!
- Å, du føder? Vi sender øyeblikkelig en bil!
- Fort! Send ambulansen fort!
- Ambulanser har vi ikke lenger. Vi sender en politibil.
- Hva? Er det blitt kriminelt å føde barn nå?
- Nei, vi har bare sluttet å bruke ambulanser, slik at publikum må velge mellom politibil eller taxi. Ja, taxi er selvsagt for dem som bare har lette plager.
- Dette er galskap! Jeg har ikke gjort noe kriminelt! I alle fall visste ikke jeg at sex utenfor ekteskap var blitt kriminalisert i Norge. AU!
- Det er fordi fysisk og psykisk helsehjelp nå er likestilt. Bare ta det rolig. De kommer straks og henter deg, setter på deg håndjern og kjører rett til nærmeste fødeavdeling.
- Neeeei! Da ber jeg heller nabokona og kjæresten om fødehjelp!
- Hallo! Hallo? Er du der? ... Merkelig kvinnemenneske ...

3 kommentarer:

  1. Noe å se fram til.
    God dag til deg Sigrun.

    SvarSlett
  2. Gitty5.2.12

    Beklager for at min kommentar har lite med innlegget ditt å gjøre, men siden du i det det siste har blogget mye om psykisk helse og politiet, tenkte jeg at det kunne være av interesse å ta en titt på http://mentalhealthcop.wordpress.com

    MentalHealthCop er en ganske interessant blogg som omhandler samspillet mellom psykisk helse, det britiske helsevesenet (NHS), og politiet. Bloggen er skrevet av en politimann som har en enorm interesse for og mye erfaring/ekspertise innenfor mental helse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så denne politimannen på Twitter for en stund siden. Skal ta en titt på bloggen :)

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post