27.1.12

Psykolog: - Diagnoser bidrar til fremmedgjøring

Psykologspesialist Torfinn Espedal er spaltist i Stavanger Aftenblad. I dagens avis skriver han om diagnoser. Han trekker fram det viktige poenget om at diagnoser i svært liten grad sier noe om årsaken til symptomene, og dermed også om behandling.

Særlig blir dette tydelig når personer med vold og overgrep i oppveksten blir vurdert i det biomedisinske system. Det er grundig dokumentert at mennesker med en slik bakgrunn over tid viser et bredt spekter av både fysiske og psykiske symptomer. Men få leger vet om disse sammenhengene og heller ikke er trent til å spørre om slikt. Dermed forblir symptomene løsrevet fra sin opprinnelse. Behandlingen berører ikke årsaken, og resultatet blir dårlig.

Psykiatriske diagnoser er rett og slett uvitenskapelige. De er forsøk på å løsrive menneskelige reaksjoner og væremåter fra den sosiale og psykologiske sammenhengen vi befinner oss i. Det blir et bidrag til fremmedgjøring.

Siden diagnoser er mye framme i media om dagen, er han også innom Breivik-saken. Han skriver at samfunnet gjennom diagnosen lager en falsk og meningsløs forklaring på det som skjedde 22. juli. Selv undrer psykologen seg mest over hvordan Breivik har greid, og greier, å beskytte seg mot egen psykisk smerte, hvordan han får til å unnvike evnen til medfølelse.

Selv har jeg lurt på hvordan diagnosestillere greier å unnvike sin evne til medfølelse, idet de tryller bort folks traumer ved hjelp av en diagnosekode.

3 kommentarer:

  1. Takk igjen for at du deler.
    God dag til deg.

    SvarSlett
  2. Hei, takk for en fin blogg, som jeg nylig kom over.
    Jeg blogger i dag om samme tema som dine refleksjoner her. Bloggen er ut i fra mitt ståsted som psykolog.
    Håper du tar deg tid til å lese, og gjerne kom med din kommentar, hvis du vil.

    http://kristinamoberg.blogspot.com/2012/01/diagnose-reduserer-det-mennesket.html

    Hilsen Kristina
    blogg LYST

    SvarSlett
  3. Utrolig viktig at dette blir tatt opp!

    Dette gjelder utrolig mange mennesker. Desverre.
    Jeg kjenner en dame som trivdes på jobb. Helt til en det kom en ny kollega på laget.
    Damen jeg kjenner ble så mobbet av denne nye at hun så seg nødt til å søke råd.
    For å gjøre en lang historie kort så ble hun utredet, og fikk beksjed om at den nye hadde hatt et mer objektivt syn på henne og dermed også sett hennes tilkortkommenhet!

    Det var _ingen_ i systemet som snakket om mobberens atferd.
    Det endte med at damen jeg kjenner måtte slutte i jobben pga angst, dårlig selvtillit ol (som selvsagt bidro til en lite hyggelig diagnose) og hun går nå på AAP.

    Syns det er trist at psykologen som kommenterer over her, ikke fokuserer på tema.
    Mulig hun er en av de unnvikende? Jeg tror det.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post