5.1.12

Når psykiatrikritikk blir konspirasjonsteori

En som jobber i psykiatrien (jeg vet ikke hvilken profesjon han har), stempler meg som konspirasjonsteoretiker, fordi jeg ytrer meg kritisk om psykiatri. Om han tror dette styrker tiltroen til behandlingsapparatet, tar han faktisk feil.

Heldigvis skjer det ikke ofte at folk jeg vet er helsepersonell, gjør dette. Men det skjedde en gang jeg tvitret at psykiatere som vedtar diagnoser, ofte har bindinger til legemiddelindustrien. Imidlertid stoppet det da jeg postet en lenke som dokumentasjon.

1 kommentar:

  1. Lars M. Nes5.1.12

    Trist at det du sitter igjen med etter en lang diskusjon er å ha blitt kalt konspirasjonsteoretiker. Og mener heller ikke at diskusjon rundt psykiatri/diagnoser/medisiner er noe annet enn kjærkomment og ekstremt viktig. Ordet konspiratorisk ble brukt en gang som "sleivete" karakteristikk på enkelte av dine innlegg, IKKE på vår debatt ifht diagnoser som helhet som du gir et visst inntrykk av, og som etter mitt skjønn er et relativt unyansert bilde av vår diskusjon rundt bruken/nytten av diagnoser i psykiatrien. Vi er nok enige i mange ting, men ser også forskjellige løsninger på en del av de utfordringer psykiatrien står ovenfor, men å si at jeg ønsker å kneble eller latterliggjøre kritikk av bruken av diagnoser er langt fra sannheten og ikke noe jeg ønsker å være bekjent av. Føler som sagt heller ikke at det var det jeg gav uttrykk for i vår diskusjon, men siden dette tydeligvis ikke kommer klart nok frem, understreker jeg det nå.

    Forøvrig vil jeg si at det er viktig at du og andre fortsetter som "vaktbikkjer" rundt en tematikk mange ikke tør røre. Det er fortsatt mye skam og tabu forbundet med disse temaene og viktigheten av synlige samfunnsaktører kan ikke understrekes nok (selv om det ikke er alltid vi er enige...).

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post