20.1.12

Når profesjonelle trenger brukeren

Jeg er kritisk til helsepersonells eksponering av brukere og deres diagnoser i mediene, og lurer på hva slags retningslinjer eller kjøreregler for helsepersonell som egentlig fins for medieeksponering. Én grunn til min skepsis er at jeg vet av egen erfaring at det kan være vanskelig for brukeren å si nei til å bli eksponert.

For noen år siden fikk jeg en e-post som begynte med "Kjære Sigrun" fra ansatte ved en instans som hadde møtt meg på en veldig god måte i en periode jeg hadde det svært vanskelig. Grunnet trusler om nedskjæringer var de nå redde for tilbudets framtid og eventuelle negative konsekvenser for oss i målgruppen.

Da en av våre store aviser skulle lage en reportasje om dette tilbudet, ønsket journalisten å intervjue en bruker, men ingen hadde så langt villet stille opp. I e-posten fikk jeg spørsmål om jeg kunne tenke meg å få besøk fra avisen. De ville ta bilder, men jeg trengte ikke å stå fram med navn eller ansikt om jeg ikke ønsket det.

Jeg takket nei, selv om jeg støttet saken fullt og helt. En av mine grenser for brukerrollen går ved dørterskelen min, mens det i denne saken var veldig relevant at de ville intervjue meg der jeg bodde. Men selv om jeg altså var bevisst på, og klarte å markere, egne grenser, fikk jeg det vanskelig etterpå. Jeg fikk skyldfølelse for at jeg ikke ville stille opp for noen jeg sto i "takknemlighetsgjeld" overfor, og jeg tok derfor aldri mer kontakt med denne instansen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post