27.1.12

Håndtering av engler og UFOer i en psykiatrisk avdeling

3 kommentarer:

  1. Morild29.1.12

    Takk for at du deler! :)

    SvarSlett
  2. Gambetti29.1.12

    Terkelsen skriver: "Det er også sannsynelig at fagfolk blir påvirket av hva som er skrevet i journalen av andre fagfolk. Jeg erfarte for eksempel at dersom pasienten allerede hadde fått diagnosen schizofreni av en terapeut, utgjorde diagnosen et utgangspunkt og en forståelsesramme for neste terapeut som tolket pasienten innenfor denne rammen".

    Her synes jeg hun treffer spikeren på hodet. Når diagnosen først settes, så bindes tankene for mye opp i en retning. Feiloppfatninger går aldri ut på dato, og diagnosen blir snarvei til å forstå sykdom. Effektivitet blir prioritert foran grundighet.

    Jeg har på en måte alltid tenkt at de pasientene som har de aller største problemene med å klare seg, også skulle få de største ressursene. Men også for denne gruppen snakkes det altså om korttidsbehandling.

    Og så er det jo dette med at å snakke om pasientens "sykdomsinnsikt" blir ironisk når man vurderer suksessraten til behandlingsapparatet. Hvilken innsikt i sykdommen har da de?

    SvarSlett
  3. Morild: Takk for takken :)

    Gambetti: Jeg er opptatt av akkurat det samme som deg ang. diagnosens konsekvens. Det holder ikke med selv den beste sinnelagsetikk hos terapeuten som setter diagnosen. Det er konsekvensene den får som man må ha fokus på.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post