8.12.11

Rett og gjenopprettelse

Straffens helende virkning for offeret er etter min erfaring betydelig undervurdert. Faktisk er det ofte slik at kriminalitetsofre blir fremstilt som (illegitimt) hevngjerrige om de ønsker forbryteren straffet. Jeg anbefaler en kronikk av professor Ståle Finke i dagens Klassekampen. Utdrag:

Området for rett, og de prose­dyrer og regler som gjelder og definerer rett, i alt fra eiendomsrett, til personlige friheter, som ytringsfrihet, rett til å utøve seksuell legning, bevege seg i offentligheten uten å bli krenket og så videre, utgjør den normative substansen i moderne samfunn. I tilfeller hvor for eksempel et overfall eller et ran ikke blir oppklart, forblir personens status krenket, og vedkommende må leve med dette.

Rettssystemet danner ... en helt egenartet og grunnleggende mulighet for gjenopprettelsen av personlig integritet. I samspillet med de mest grunnleggende oppfatninger og kriterier vi har for vurderinger av ansvar, skyld, handling, tilregnlighet, frihet og så videre, er retten helt avgjørende for vår egen oppfatning av oss selv som personer. Derfor bør det i prinsippet også være slik at den alminnelige rettslige selvforståelse har normativ forrang fremfor kliniske vurderinger som kun kan være utfyllende.

3 kommentarer:

  1. Med det forbehold at jeg ikke har lest kronikken ennå: Jeg savner en rett til å anklage når det gjelder overgrep - både mot barn og voksne, både seksuelle, fysiske og psykiske.

    En like selvskreven rett som retten til å anmelde tyveri eller underslag. Og med liknende strafferamme.

    SvarSlett
  2. Ingrid: Denne kronikken var skrevet i forbindelse med ABB-saken, og det burde jeg vel ha tatt med.

    SvarSlett
  3. Skjønner. Jeg har nå lest den, og har bare et spørsmål å tilføye ... hva om det blir en ny Breivik-rapport, og han greier å feike PS, slik det påstås at han kan?

    Et annet spørsmål er, forresten: Hvorfor blir det ikke en debatt blant fagfolk om SELVE DIAGNOSESYSTEMET!!!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post