27.12.11

Psykiatrisk pasient på perm

Ut fra hva man leser i avisene om dagen, kunne man tro at det er skummelt å sende "psykiatriske pasienter" ut på perm. Det er imidlertid ikke min erfaring.

- Sigrun.
- Det er Per.
- Å hei, Per! Hvordan står det til?
- Bra. I morgen får jeg perm, til over nyttår.
- Blir du hjemme i jula?
- Jeg drar til broren min og familien hans lille juaften.
- Så bra!
- Men før det lurte jeg på om vi kunne møtes og ta en tur på byen. Det har vært så kjedelig å være innlagt, så jeg har litt å ta igjen.
- Gjerne for meg.
- Kan vi ikke gå på den restauranten hvor vi var på Eriks bursdag?
- Jo. Det var hyggelig der. Men kan du drikke alkohol, da?
- Jeg har jo fått streng beskjed om ikke å gjøre det. Men litt kan jeg vel drikke. Jeg dropper å ta pillene den dagen.
- Går det bra, tror du?
- Ja da.
- Bra. For jeg ønsker ikke å ta ansvar for at du kan bli dårlig.

Per og jeg fikk en veldig hyggelig førjulskveld på byen, som slett ikke endte i spykiatri. Han var forsiktig med alkoholen, til Per å være. Men han kikket seg rundt i lokalet for hvert glass han bestilte, "for å forsikre meg om at det ikke er noen ansatte fra sykehuset her". Han hadde nemlig truffet en sykepleier fra avdelingen på byen en gang tidligere. Vi lo godt begge to av "paranoiaen" hans.

- Det var så deilig å være et vanlig menneske igjen. Jeg har ikke hatt det så hyggelig på veldig lenge, sa Per etterpå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post