28.12.11

Når ble frivillig innleggelse i psykiatrien forbudt?

[E]n 47 år gammel mann [sto] tiltalt for vold mot to leger i Arendal.

I begge tilfellene prøvde han å true til seg en innleggelse på psykiatrisk avdeling.

– Jeg trenger behandling for problemene mine, sier mannen.

-----------------

Politiet i Arendal har hele tiden ønsket mannen tvangsinnlagt, men ifølge psykiatrien oppfyller han ikke kriteriene.

Agderposten: – Kan det være en fare for at dere underdiagnostiserer alvorlig syke pasienter?

Avdelingsleder Oddvar Sæther: – Jeg tror vi tar mye større ansvar her på Sørlandet enn de fleste andre
steder i landet. Ser du på statistikken over antall tvangsinnleggelser, er det bare i Finnmark tallene er høyere
enn her.

Utdrag fra Agderposten 14.12. og 28.12.

3 kommentarer:

  1. phalloides29.12.11

    Hmm. Måles virkelig ansvarlighet innen psykiatrien ut fra antall tvangsinnleggelser? Skummelt!

    SvarSlett
  2. gamle ugle29.12.11

    Det er mye som såkalt kvalitetssikres ved å telles nå for tiden, så dette forundrer meg ikke.
    Det handler om ekvivalenter, ikke mennesker, det gir vel behagelig avstand.

    SvarSlett
  3. Denne mannen har sittet i konsentrasjonsleir på Balkan før han kom til Norge. Ingen som uttaler seg i avisa kommer på at han kanskje burde fått hjelp med sine traumer.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post