16.12.11

Må journaler krenke?

Når jeg har bedt om å få kopi av journalen min, har jeg opplevd at journalforfatteren har sagt at "Det kan være tøft å lese sin egen journal". Først trodde jeg uttalelsen skyldtes at psykologen mente jeg var så dårlig da jeg ble omtalt i journalen at det ville "rippe opp" i vonde ting å lese den i ettertid. Men neste gang jeg spurte slo det meg at svaret like godt kunne ha å gjøre med språket til journalskriveren, som var objektiviserende og devaluerende.

Psykolog Birgit Valla skriver i sitt siste blogginnlegg, Språk skaper virkelighet

Jeg tror vi som er fagpersoner skal være veldig bevisst bruken av det som kan kalles maktspråk. Dette handler om diagnoser, kartlegginger og vurderinger ved hjelp av vanskelige fagterminologi som eies av psykiatere og psykologer. En gang mottok jeg en skriftlig rapport fra spesialisthelsetjenesten som jeg fikk problemer med å meddele til personen det gjaldt, fordi jeg var redd den ville oppleves som krenkende og gjøre personen dårligere.

Et annet sted leste jeg ”Pasientens tilstand synes tydelig stabilisert”. Blir ikke personen det gjelder veldig objektivisert av et slikt språk? Er dette egentlig gunstig når man tenker på hvilket felt vi jobber innenfor?

Litteraturprofessor Petter Aaslestad påpeker i boka Pasienten som tekst at avstanden mellom pasient og behandler "kan synes ekstra stor i ... vår egen tid som så hyppig gjør bruk av ord og uttrykk som forutsetter kommunikasjon mellom to likeverdige parter". Han undret seg over at pasientens innsynsrett i egen journal ikke har påvirket den psykiatriske journalskrivingen.

Hvor mange terapeuter tenker som en psykologspesialist jeg har mailet litt med: "Jeg tror på å gjøre både diagnostikk og journalskriving til et samarbeidsprosjekt"?

Les også:
Blogginnlegget Feiloppfatninger av pasienten
Kronikken Språk som skaper avstand av Siri Gullestad

5 kommentarer:

  1. @miaspora17.12.11

    Det finnes visst noen.
    Har vært borti at en psykolog ga pasientene kopi av sine notater fra timen før, ved hver avtale. Pasientene fikk komme med evt. korrigering av fakta eller innsigelser til terapeutens oppfatning/vurdering, slik at begge mente det som sto der var riktig.
    FØR noe ble endelig journalført.

    Synes det var en ekstra dimensjon av respekt for pasientene, å gjøre det på den måten.

    SvarSlett
  2. Å la pasienten lese notatene før de jornalføres, synes jeg viser respekt, og at terapien faktisk er et samarbeid.
    Godt å høre at det finnes slike psykologer.

    SvarSlett
  3. @miaspora: Fantastisk!

    SvarSlett
  4. Jeg har vært borti en psykolog som var opptatt av at erklæringen hun skrev ikke inneholdt noe som virket krenkende for meg.

    Når det gjelder journalen, ble jeg lettere sjokkert over at alt er skrevet i en nedlatende og krenkende tone. Men det går faktisk an å skrive annerledes, for én psykolog har faktisk klart å skrive på en helt annen og spiselig måte.

    At helsepersonell som skriver journaler ikke tror skrivestilen spiller noen rolle for hvordan de selv oppfatter og pasienten blir oppfattet av andre, er for meg en gåte.

    SvarSlett
  5. Mille: Ja, det er en gåte når de nettopp arbeider med språk.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post