18.11.11

- Forsiktig med å gi nattverd til psykisk ustabile mennesker

Bjørn Eidsvåg ble intervjuet i VG Helg lille julaften 2006, og snakket der blant annet om sin tid som prest ved Lier psykiatriske sykehus (fra 1981 til 1988).

- I alterboka står det at man skal være forsiktig med å gi nattverd til psykisk ustabile mennesker. I årevis brøt jeg norsk lov annenhver søndag ved å gi nattverd til sterkt maniske, deprimerte og schizofrene pasienter. For meg var det en helt naturlig ting å gjøre, sier Eidsvåg.

- Her er det kanskje snakk om hvem som er verdig til å tro? spør journalisten.

- Jesus var konsekvent sammen med mennesker som ikke ble ansett som verdige. Han var jo hele tiden imot religionsvesenet, fordi det fungerte undertrykkende, svarer den tidligere sykehuspresten.

Jeg vet det har vært sårt for troende mennesker å bli nektet nattverd ved innleggelse på sykehus. Kjenner du som leser dette formuleringen i alterboka, og vet du om den er borte i dag?

2 kommentarer:

  1. En leser18.11.11

    I dagens "Gudstjenestebok for Den norske kirke" gjeldende fra 1991-2011 kan jeg ikke se at denne, eller liknende formuleringer, finnes. I den nye Gudstjenesteboken for Den norske kirke, som skal tas i bruk 1. s. i advent 2011, er det heller ingen slike formuleringer, så vidt jeg kan se. Denne ligger forøvrig på nett for de som ønsker å se igjennom den: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=178213

    SvarSlett
  2. Takk for svaret. Jeg regnet vel med at dette ikke var aktuelt lenger.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post