24.11.11

Et utrygt hjem

Foto: publik15/Flickr

















25. november er FNs internasjonale dag mot vold mot kvinner.

Jeg tenker på den ettermidddagen han ringte meg for å fortelle meg noe jeg visste.

- Jeg drar på kurs nå snart, jeg.
- Det vet jeg vel. Du er jo på kurs hver tirsdag, så hvorfor ringer du meg for å fortelle noe jeg vet fra før?
- Ingen spesiell grunn.
- Nei vel?

Tre timer senere ringer telefonen igjen.

- Har jeg kommet til NN?
- Ja. Dette er hans samboer.
- Dette er kursansvarlig ved X. Din samboer var ikke på kurset i dag, så ...
- Å?
- Han ringte og sa han var forhindret. Kunne du gi ham en beskjed?
- Jeg kan be ham ringe deg.
- Fint.

Noen timer senere låser han seg inn.

 - Hvor har du vært?
- Jeg ringte jo og sa at jeg skulle på kurs.
- Du har ikke vært på kurs. Dessuten har du drukket.
- Ja, jeg tok et par pils med noen andre kursdeltakere etter at vi var ferdig. Vi var på det stedet på Karl Johan hvor ...
- Spar meg. Du lyver!
- Du er paranoid. Burde du ikke finne deg en ny psykolog?
- Kursansvarlig ringte hit og fortalte at du meldte avbud i dag.
- Hva?
- Du hørte hva jeg sa. Hva er det du trenger å skjule?
- Du må ha misforstått.

Det blir en skikkelig krangel. Så slår han.

- Du slo meg! Jeg ringer politiet!

Han tar fra meg røret, og legger på. Så går han ut i entreen for å henge fra seg ytterjakken.

Jeg ringer politiet igjen.

- Politiet.
- Er det lov til å nekte samboeren å ringe?
- Hva?
- Jeg prøvde i sted å ringe dere, fordi samboeren min slo meg. Han tok fra meg røret.
- Det kan han ikke gjøre.

Han kommer inn igjen, og tar nok en gang fra meg telefonrøret.

- Dette er ikke lov! Jeg spurte politiet.
- Ro deg ned! Jeg har invitert noen jeg kjenner hit i kveld. Gå på badet og ordne deg.
- Nei! Her skal det ikke være fest!
- Jo, det skal det!
- Nei, sier jeg!
- Det skal vi bli to om. Minst.

Han stryker på dør. Lettet tenker jeg at nå har han dratt til byen.

Etter en god stund hører jeg døra låses opp, og inn kommer en fremmed mann.

- Hvem er du? Hva gjør du her?

Intet svar.

Jeg spør igjen, men han sier ikke ett ord. Så blir blikket og kroppsspråket hans truende, og han kommer mot meg.

- Hjelp!
- Hold kjeft! Kom deg ut herfra!
- Jeg bor her!
- Kom deg ut!
- Da må jeg ringe etter taxi.
- Du ringer ingen steder. Jeg ringer! Hvor skal du?

Jeg tenker fort.

- Krisesenteret for kvinner.
- Skynd deg og pakk ned det du trenger!
- Krisesenteret har klær til utlån. Det får de av Frelsesarmeen, lyver jeg.
- Tannbørsta di! sier han.
- De har engangstannbørster på krisesenteret, lyver jeg.

- Taxien kommer straks. Ut! sier han.

Jeg går ut, mens han følger hakk i hæl. Når bilen kommer, går han bort og sier et eller annet til sjåføren.

Idet jeg setter meg inn, har jeg blitt paranoid.

- Er du fra Oslo Taxi? spør jeg sjåføren.
- Ja, dere ringte nettopp og bestilte en taxi, svarer han.
- Du er ikke en som bare gir seg ut for å være taxi, da?
- Hvorfor spør du om det?
- Det var en vilt fremmed mann som ringte. Jeg ble nektet å bruke telefonen og ringe selv. Det er mulig han er en torpedo eller noe sånt.
- Ta det rolig. Du er trygg her. Du skulle på krisesenteret, forsto jeg.
- Det var en bløff fra min side. Kjør meg til politiet.
- Politiet?
- Ja. Jeg trenger hjelp med en fremmed inntrenger, samt en voldelig samboer.

1 kommentar:

  1. Akkurat nå har jeg ingen ord til dette; jeg ville bare si at jeg har lest det.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post