28.10.11

Universell utforming for psykisk syke

Inkluderingsminister Audun L. Ysbakken - for øvrig nylig kåret av damebladet Qvinden til Norges mest attraktive statsråd gjennom tidene (kåringen skjedde like før puppemaset hans) - har nå fått øynene opp for diskrimineringen av de gale. Eller psykisk syke, som vi på humant vis kaller dem i våre dager. L. Ysbakken varsler nå at han vil ha universell utforming for psykisk syke. Statsråden liker ikke at det nesten bare er rullestolkjørere og muslimer som skal få integreres i samfunnet vårt.

Overfor Bloggnytt innrømmer L. Ysbakken at han inntil nå har vært blind for denne gruppens behov for å bli integrert.

- Jeg kjenner personlig ingen ga... psykisk syke, og visste derfor ikke at de hadde behov for å være sammen med oss mennes... normale mennesker, sier han.

- Jeg trodde at ga... psykisk syke hadde sitt eget språk og bare forsto hverandre.

- Kjenner du ikke Kari N. Yr Vin? spør vi.

- Jo, men hun virker som et helt vanlig menneske. Hun sitter ikke i en trygdebolig og glaner på TV hele dagen, heller.

- Er det det de psykisk syke gjør?

- Ja, det var i alle fall det jeg trodde.

Når vi spør hvorfor inkluderingsministeren nå plutselig bryr seg om denne gruppen, blir han imidlertid taus. Men vi får presset ut av ham at han har vært utsatt for en blogger som kaller seg helseaktivist, og som mailer ham alle sine blogginnlegg.

- Du får ringe denne som kaller seg Sigrun, svarer han kort.

Vi kontakter bloggeren Sigrun. Hun har en klar oppfatning om bakgrunnen for L. Ysbakkens plutselige interesse for psykisk syke - et begrep hun selv for øvrig aldri tar i sin munn; hun kaller dem helst "mennesker med psykiske lidelser".

- L. Ysbakken har utvilsomt fått dårlig samvittighet for at han ikke vil ratifisere CRPD, slår hun fast.

- Se RPD?

- CRPD er navnet på FN-konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Regjeringen har nå uttalt at den ikke har råd til å ratifisere, i motsetning til for eksempel Pakistan og Bangladesh. Det var grunnen statssekretær Kirsti Berg Stø oppga i vår. Men jeg vet jo den egentlige grunnen: Tvang i psykiatrien.

- Tror du det?

- Ingen tvil omkring det, sier hun, og legger til:

- Press ham på dette! Og be ham samtidig forklare hva universell utforming for mennesker med psykiske lidelser er. Altså helt konkret.

Vi takker bloggeren for samtalen og ringer så opp statsråden igjen.

- Er det riktig at du nekter å ratifisere CRP...

- CRPD? Ja. Vi kan ikke la alle ga... psykisk syke få gå løs, selv om Kari N. Andersen er litt sur på meg. Hun mener tvang bare er et fattigdomsspørsmål. Selvsagt har hun litt rett i det, men ... Hm... Men vil du ikke høre litt om denne universelle utformingen for ga... psykisk syke?

- Jo, det var egentlig det jeg ringte for i første omgang, men så glemte jeg hele spørsmålet.

-  Jo, vi skal gjøre arbeidslivet reelt tilgjengelig for de psykisk ... jeg mener ga... nei, jeg mener psykisk syke. Du får ha meg unnskyldt, men jeg er ikke vant til å omtale denne gruppen offentlig. Ennå. Men tro meg, jeg øver, og øvelse gjør mester, som det heter.

- Arbeidslivet? Du sa i sted at de psykisk syke ikke bør gå løs.

- På en arbeidsplass vil de alltid være under oppsikt. Der er det mange nabokjerringer, for å bruke Gros nå forslitte uttrykk. Saken er i alle fall at regjerningen vil ha arbeidsplasser som de ga... psykisk syke tåler. De er så sårbare. Veldig, veldig sårbare. Så vi vil skape en helt annen samværskultur i arbeidslivet. En som de psykisk syke - oi, der klarte jeg å si det! - føler seg bekvemme med, slik at de ikke begynner å gråte eller hyle og fekte med armene.

- Men selv de trenger vel litt motgang?

- Vi skal legge inn noen små hindringer i veien, små nok til at de ga... NEI! psykisk syke klarer å leve med dem.

- Kunne du forklare nærmere?

- Jeg har samarbeidet med helseministeren om dette. Hun har fått fagsjef Anders Skute Rud i Psykologforeningen til å lage en veileder om evidensbasert erting i arbeidslivet av psykisk syke.

- Åååååå?

- Ja, vitenskapelig basert erting sånn helt på kanten, men innenfor lovens grenser slik at jeg ikke får Ørsta Vik på nakken. Veilederen skal gjelde ved våre høyere utdanningsinstitusjoner også. Ideen fikk jeg etter eviglang mailing fra denne bloggeren Sigrun. Hun er en skjør plante.

- Fortell!

- Hun skrev til meg om da hun begynte på forberedende på universitetet. En dag snakket foreleseren om logisk argumentasjon. "Dette må dere lære, ellers blir dere som disse tomsingene der borte på Gaustad", sa han. Da gikk denne Sigrun. Og hun kom aldri tilbake.

- Kuttet hun ut utdannelsen bare for dette?

- Hun tok en treårig høgskole, bibliotekarutdanning, i stedet.

- I stedet for et semester med forberedende?

- Ja, de med høgskole slapp å ta forberedende før de begynte på universitetet.

- Det var det verste. Dette er jo galskap!

- Ja, det er jo gale mennesker vi snakker om! Er det ikke?

1 kommentar:

  1. Å nei, det offentlige har jo nok med å ansette lesbiske funksjonshemmede innvandrere allerede. Ikke fortell meg at de må ansette ga...psykisk syke lesbiske funksjonshemmede innvandrere også.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post