21.10.11

Korrespondanse med Den katolske kirkens etiske råd

Ingrid blogger om korrespondanse med Den katolske kirkens etiske råd.

Jeg vil varsle formelt om at Father XX SJ forgrep seg på meg i 60-årene.
Han jobbet aldri i Norge, men overgrep skjedde også her, da han var på besøk hos foreldrene mine på Ottestad, og da han besøkte oss i Roma.

Father XX var presten som ga meg min første kommunion og konfirmerte meg.

- - -

Og jeg trenger faktisk hjelp til litt bibelforskning. Det er en formulering i det du skrev som gir meg gåsehud, og jeg vil svært gjerne vite hva originalbegrepet er:
Det gjelder: "lokker til fall". **

Begrepet har overtoner av "synd" som blir helt misvisende og legger enda en møllestein til byrden av skyld og skam som ofre for kirkeovergrep allerede bærer.


Jeg har hørt også i Den norske kirke historier om prester som mener at ofre for seksuelle overgrep har begått synd. Det viser seg i talemåter til ofre, som at "Gud tilgir deg".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post