13.10.11

Greit at beredskapsteam overkjører pasienten

Jeg sendte en mail til Helsetilsynet forrige måned fordi jeg følte meg overkjørt i en samtale jeg hadde med en i beredskapsteamet i Ullern bydel. Nå har jeg fått svar tilbake om at Helsetilsynet ikke kan se at det foreligger noe brudd på bestemmelser i helselovgivningen.

Det er altså nærmest greit å overkjøre folk som ber om traumehjelp, selv etter at de er blitt bedt om å ta kontakt dersom de har blitt retraumatisert av terror, og til tross for at de også tidligere har blitt traumatisert av overkjøring fra helsepersonell.

Mitt inntrykk er nok at det er greiest å klage på relativt ukompliserte "uhell" i helsevesenet, som for eksempel brudd på taushetsplikten. Når det er pasientens ønske omkring hjelpens form som ikke blir respektert, er det derimot ikke så farlig, selv om et slikt tilfelle kan ha større konsekvenser for pasientens psykiske helsetilstand enn et taushetspliktsbrudd.

Men kanskje ligger problemet egentlig hos meg, fordi jeg har forlest meg på brukermedvirkning og menneskerettigheter - og derfor har urealistiske forventninger om måten man skal møtes på som pasient.

3 kommentarer:

  1. Av og til blir ikke tjenesten bedre enn de menneskene som betjener de desverre.
    Vennlig hilsen Bibbi

    SvarSlett
  2. Et av problemene, tror jeg, er at systemet henger fast i gamle, autoritetære referanserammer - der de som trenger hjelp måkke komme her og komme her og si hva slags hjelp de trenger.

    Et annet er at klager bare tas til følge når det er påvist lovbrudd. Usynliggjøring, overkjøring osv er irrelevant i denne konteksten.

    Det jeg savner, er muligheter til å komme med tilbakemeldinger som tas til følge i en kontekst av at: "Vi innser at dette er et problem, og skal jobbe med å forbedre holdningene til de som jobber med dette."

    SvarSlett
  3. Dette er bare ikke greit. Ikke i det hele tatt.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post