29.10.11

En ufattelig historie

- Mitt navn er Sarah. Jeg kommer fra Sør-Sudan og jeg vil fortelle historien min.

Slik begynner bokprosjektet for Nils Harald Sødal. De to møter hverandre jevnlig i nesten et år, hun forteller, han noterer. For første gang tør hun å dele fra livet sitt, om flukt, krig og voldtekter. Og nå er hennes historie blitt til romanen «Fuglene under himmelen».


Som seksåring blir Sarah vitne til at familien forsvinner i flammene etter et angrep på landsbyen hennes. Overlatt til seg selv flykter hun ut i jungelen, og etter to år på flukt når hun fram til en flyktningeleir i Kenya. Her treffer hun ei jente på samme alder, og sammen prøver de å overleve i en verden av sult, sykdom, overgrep og menneskehandel. I 1999 kommer hun til vinterkulden i Norge med sine fem barn, alle som resultat av voldtekt.


Papirutgaven av Fædrelandsvennen 29.10.

2 kommentarer:

  1. Høres virkelig ut som en ufattelig historie! Veit ikke engang om jeg takler å lese den, jeg...

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post