23.9.11

Morgenbladet om ulykkepiller

Morgenbladet skriver i dag om ulykkepiller. Papiravisa har en lang artikkel.

– [N]­å­ fikk vi­ e­n­de­li­g e­t mi­dde­l vi­ kun­n­e­ s­e­tte­ i­n­n­e­ me­d full dos­e­ fra førs­te­ dag. De­t var fantastisk! De­t føltes­ som e­t e­n­ormt løft for he­le­ ps­y­ki­atri­e­n­. Vi­ var be­ge­i­s­tre­t, og vå­r be­geistring s­mi­tte­t ove­r på­ pas­i­e­n­te­n­e­. Og vi­ var s­krå­s­i­kre­, for vi­ me­n­te­ vå­r be­ge­i­s­tri­n­g hadde s­oli­d ry­gg­ de­kn­i­n­g i­ vi­te­n­s­kape­li­ge­ arti­kle­r, forte­lle­r psykiater Trond Aarre.

Jo, at legene var skråsikre, tror jeg nok. Men å hevde at pasientene var like begeistret som dem selv, er en kraftig overdrivelse. Jeg er en av mange, mange som er blitt presset til å ta ulykkepiller, med løgner om blant annet at de ikke hadde noen bivirkninger.

Jeg savner fokus på det moralsk forkastelige pillepresset som eksisterer også innen det såkalt frivillige helsevesenet.

1 kommentar:

  1. Anonym26.9.11

    Hei, utrolig viktig at du og andre setter fokus på dette problemet. For meg ble livet satt "på vent" i syv år etter at nedstemthet, depresjon og angst skulle behandles med lykkepiller. Jeg ser i ettertid at placeboeffekten var enorm. Jeg var virkelig begeistret for at disse plagene kunne løses ved å ta en pille hver dag. Selv de store bivirkningene var til å leve med i starten. Etterhvert var bivirkningene den eneste virkningen og jeg ga opp. Neste gang fikk jeg en tilsvarende medisin med et annet navn. Først for et par år siden fikk jeg vite om at det finnes alternativer.

    mvh.
    Morten

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post