27.9.11

Min løsning på skolefravær etter traumer

Elever og studenter som opplevde terroren 22. juli, sliter med skolearbeidet. Det gjorde jeg også som traumatisert ungdom. Slik fikk jeg vitnemålet mitt fra videregående:

Som 17-åring kom jeg til et punkt hvor jeg ikke lenger klarte å gå på skolen. Jeg snakket med klasseforstander og rektor, og rektor og jeg fikk gjort en avtale om at jeg kunne følge undervisningen når jeg orket og ellers møte opp på alle prøver og eksamener. Resultatet ble et fravær i karakterboka på 50 dager og 29 timer i løpet av siste semester i andre klasse, men jeg fikk godkjent alle fag og tatt avsluttende eksamen i de samme fagene som klassekameratene mine.

Senere tok jeg eksamen i de fagene som tilsvarte tredje klasse, som privatist. Som privatist kan man følge undervisning eller lese på egen hånd. En privatist får ikke standpunktkarakter i faget, men kun eksamenskarakteren på vitnemålet.

Vitnemålet mitt er et privatistvitnemål som inneholder både karakterene jeg fikk i vanlig skole - standpunkt- og eksamenskarakterer - i de fagene jeg hadde fullført der (i mitt tilfelle første og andre klasse), og eksamenskarakterene fra fagene jeg tok som privatist.

Så kommer det beste: Et privatistvitnemål inneholder per definisjon ingen opplysninger om fravær. Dermed ble mitt store fravær fra ordinær skole rett og slett tryllet bort da jeg fikk vitnemålet mitt fra videregående.

2 kommentarer:

  1. Det virker som en god løsning. Mange av disse ungdommene vil nok trenge oppfølging i lang tid, og da er det viktig å ha flere og ulike løsninger. Hadde selv høyt fravær, og store konsentrasjonsproblemer etter traumer, da jeg gikk på videregående. Fikk ikke gjort noe med det den gang, da jeg selv følte på så mye skam, at det var ikke et tema jeg ville snakke om. Godt at ungommene sier i fra.

    SvarSlett
  2. Så fint at skolen din gikk med på en slik ordning! Min opplevelse er at de kan være veldig stivbeinte på dette med fravær, men det er vilkårlig - litt avhengig av hvem du møter. Men privatisteksamen er en god løsning. Selv klarte jeg å fulllføre videregående på normert tid utelukkende på grunn av Forsøksgymnaset i Oslo (FGO)hvor man også gikk opp som privatist i alle fag. Jeg var utsatt for en veldig alvorlig bilulykke i 2. klasse som gjorde at jeg fikk veldig høyt fravær, gymnaset jeg gikk på kom meg forsåvidt i møte med forslag om en løsning som innebar eksamen i alle fag på starten av 3. året, noe som var uaktuelt for meg pga operasjoner osv. Heldigvis visste jeg om og søkte meg til FGO som ga meg all den friheten under ansvar jeg trengte. Jeg synes det er trist at skolen er nedlagt, men konseptet skulle videreføres i en annen variant på Elvebakken vgs så mulig det er lettere å være tilknyttet den skolen for privatistløsninger enn andre skoler

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post