5.9.11

Jeg ringer Sets Aas

Jeg skal flytte til Trondheim, og da vil jeg trenge en terapeut i byen. Som en forsmak forsøker jeg å forestille meg hvordan det er å ringe psykiater Micha El Sets Aas.

- Micha El.
- Er jeg kommet til psykiater Sets Aas?
- Ja ... ehm ... hvem er du?
- Jeg heter Sigrun og er på jakt etter en terapeut.
- Å ja. Jeg trodde først det var elsk... en venn som ringte. Vi hadde nemlig en avtale nå presis klokken 13. Men si meg, hva er ditt problem?
- Traumer.
- Har du vært utsatt for en ulykke? Terror?
- Nei, barndomstraumer.
- Er du en av disse psykop... personlighetsforstyrrede, da?
- Nei, en slik diagnose ønsker jeg meg ikke.
- Så benektingen er allerede i gang, altså. Ingen alvorlig personlighetsforstyrrede vil innrømme at det er noe galt med dem. Kan du ringe meg tilbake om et kvarter?
- Ja, jeg ve...
- Gjør det!

- Sets Aas.
- Det er Sigrun, som ringte deg for 20 minutter siden.
- Nå har jeg googlet deg, og det ser ikke særlig pent ut. Jeg tror du har en alvorlig, og tidlig forankret, personlighetsforstyrrelse. Har du vært dømt for mange forhold?
- Dømt?
- Straffedømt.
- Jeg har verken vært siktet eller dømt for noe som helst. Hvorfor spør du om det?
- Fordi mange som deg har en kriminell løpebane.
- Som meg?
- Ja, psykop ... altså, personlighetsforstyrrede. Leser du ikke Dagbladet?
- Det hender vel.
- Avisen hadde en utmerket serie om personlighetsforstyrrelser. En kvinne de intervjuet, hadde 200 lovbrudd og 80 opphold i fyllearresten allerede før fylte 16 år.
- Ja, jeg husker det. Dagbladet klarte ikke å finne noe verre og mindre representativt. Men hvordan kan du rekke å sette en diagnose på meg etter noen minutters telefonsamtale?
- Jeg googlet deg jo. Du legger skylden på omgivelsene for dine plager.
- Ja, det var ikke jeg selv som påførte meg traumer som barn.
- Nei, selvsagt ikke. Det er alltid de andre som har skylden.
- Du kan da ikke mene at ofre for overgrep skal bære skylden for overgrepene?
- Nei, så klart ikke. Det er alltid noen andre som har skylden.
- Du uttalte nylig at tidligere klienter av deg er fulle av hat og er smittet av ABB etter 22. juli.
- Ja, pasienter har grusomme tanker.
- Ville du ha omtalt andre grupper på samme måte: "Muslimer tiltrekkes av 22. juli"? Terapien din kan umulig ha vært særlig vellykket!
- Jeg har fulgt rådende ...
- Du kan neppe være blant våre dyktigste terapeuter, psykiater Sets Aas, når resultatet av behandlingen er hat.
- Du er alvorlig forstyrret, Sigrun.
- Hjelper medikamenter? Tror du jeg kunne få en resept på noe beroligende?
- Som psykiater gir jeg resept på alt som kan dempe forstyrrelser.
- Alt?
- Ja, selvfølgelig.
- Flott! Jeg visste jo at du er gavmild når det gjelder å skrive ut medikamenter med sterke bivirkninger.
- Hva?
- Jeg har googlet deg, psykiater Sets Aas. Takk for samtalen.

7 kommentarer:

  1. Anonym5.9.11

    Sigrun: Er dette en reell samtale eller en tenkt?

    SvarSlett
  2. Les andre setning i innlegget.

    SvarSlett
  3. Justina6.9.11

    Ja det er merkelig å tenke seg at slik kunne kanskje en samtale ha forløpt, og at dette kanskje ikke er bare en hypotese.

    Jeg har sett litt om mannen i media, og jeg har lest hva du skriver om i bloggen tidligere Sigrun, tenker spesielt på det med å slenge om seg med diagnoser. Det var en bloggpost om det for ca en mnd siden.

    Ellers fikk jeg meg en liten latter av dette innlegget, det har snert og er vittig formulert, for du tar jo ting på kornet! Men latteren går egentlig veldig fort over og blir mer triste tanker. For slik kan faktisk folk risikere å bli møtt i helsenorge i dag. Ikke nødvendigvis sånn av den omtalte i bloggposten her, men av andre. Så jeg leser dette med en tung fornemmelse og blir sittende igjen å tenke på hvor stort gapet mellom hjelpeapparatets ressurser er, og pasienters behov. Man får ikke nødvendigvis den hjelpen man trenger, man blir først forsøkt presset inn i rammer som passer de som jobber i apparatet. Så fokuserer de videre på det som passer dem. Ikke det som plager pasienten!

    Tankevekkende bloggpost fra deg Sigrun. Tusen takk.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentaren, Justina. Jeg setter pris på kommentarene dine :)

    Ellers må jeg få sitere en lege, som skrev følgende på Twitter i går kveld:
    "Hvis man er redd for smitteeffekt er vel ikke megafonen rett arbeidsredskap?"
    Godt sagt!

    SvarSlett
  5. Og jeg setter utrolig pris på bloggen din Sigrun. Du har en så flott evne til å sette ord på mange viktige temaer, du er med på å forsøke å forme menneskers holdninger til medmennesker som sliter, mennesker som ikke blir sett eller møtt med verdighet fra både fagfolk såvelsom fra omgivelsene. Jeg tenker ofte om deg at du bidrar til å senke terskelen, den terskelen som har med det å innrømme at man sliter psykisk, og ikke bare at man sliter fysisk.

    Det burde være like naturlig å fortelle bekjente at "i dag har jeg en time hos psykolog" som å si at "i dag har jeg en time hos legen". Å snakke med en psykolog (eller andre som jobber i den delen av helsevesenet, mange profesjoner som jobber der...) det burde være like naturlig som å gå til lege og få tatt blodprøver. Vi er da sammensatte mennesker, vi har en kropp og en sjel .Det skal fungere ilag. Ofte gjør det ikke det.

    Enig med den du siterer om den megafonen! Er ikke rette redskapet nei! :)

    SvarSlett
  6. Cecilie8.7.12

    Glitrende skrevet, og dessverre ikke helt uten virkelighetsinnhold. Setsaas har faktisk utredet personer uten å ville snakke med dem, og funnet ut at de må være strafferettslig utilregnelige. Personene har aldri fått kontakt med Setsaas, fordi han ikke vil det.
    (Rettssak kommer høsten 2012 på bakgrunn av dette.)

    SvarSlett
    Svar
    1. I alle dager! Har avisen skrevet om dette?

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post