29.9.11

Hensikten helliger middelet

- Velkommen til Den norske kirke. Tast 1 for forbønn. Tast 2 for barnedåp. Tast 3 for konfirmasjon. Tast 4 for bryllup. Tast 5 for begravelse. Tast 6 for sjelesorg. Tast 7 for den syvende himmel.
- 7.
- Den syvende himmel. Du snakker med overmenighetssekretærdiakon Paulus Kristensen.
- God dag, mitt navn er Sigrun.
- Velkommen til oss. Er du herlig og lykkelig frelst?
- Jeg er verken herlig eller lykkelig. I alle fall ble jeg ikke lykkelig da jeg i går leste at Den norske kirke ønsker at babyer skal skjæres i.
- Hva?
- Dere ønsker å skjære i guttebabyer. Selv uten noen form for bedøvelse, etter som jeg har forstått.
- Er det høringsuttalelsen om omskjæring du tenker på?
- Ja, det er den jeg mener. Jeg synes kirken har avslørt sin dobbeltmoral nå.
- Dobbeltmoral?
- Ja, dere gir dere ut for å være de små og svakes forsvarer, samtidig som dere bare er opptatt av å forsvare foreldres vrangforestillinger.
- Vrangforestillinger? Jeg tror du heller bør ringe en psykiater.
- Er det ikke en vrangforestilling å tro at Gud krever at babyer skal gjennomgå et smertehelvete for å bli "skikkelige gutter"?
- Den norske kirke har aldri trodd at omskjæring er nødvendig for frelsen!
- Hvorfor forsvarer dere det da?
- Du vet vel at jødene er opphengt i Det gamle testamentet? De har ikke forstått at Jesus er Guds sønn, stakkars.
- Og hvordan skal de kunne få den innsikten av å plage babyer?
- Når vi kristne kommer dem i møte - ja, på sånne bagatellmessige områder - så vil de en gang skjønne at vi er Guds sanne folk.
- Å?
- Ja, vi må kompromisse litt for at det jødiske folk - ja, muslimene også, forresten - på sikt skal få oppleve frelsen.
- Hyklere! Dere ofrer barns velferd for å skape gode kår til å utbre ideologien deres!
- Nei, nei! Si meg, tror du at Jesus er Guds sønn?
- Jeg tror det er det kirken tror på, ja.
- Da vet du også at Sønnen måtte ofre noe for Faderen. Han måtte bære all verdens smerte.
- Så derfor skal altså små menneskesønner påføres psykiske traumer?
- Unnskyld, det skulle ikke være du som har en blogg, vel? Sigruns blogg?
- Jo da, det er meg.
- Jeg leste noe interessant du skrev en gang, om at Jesus ble traumatisert på korset.
- Klart han ble det. Ifølge Matteus - mener jeg det er - så ropte han "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" Traumepsykologer sier at traumets kjerne er som et ubesvart rop, og Gud svarte jo ikke Jesus på korset. Så jeg mener jeg har belegg for påstanden min.
- Ypperlig! Og vi mennesker er jo kalt til å etterfølge Kristus, bli ham lik.
- Imitatio Christi, jo, jeg kjenner til det der.
- Er du katolikk?
- Katolikk?
- Ja, siden du snakker latin.
- Snakker? Ha ha. Nei, men jeg har eksamen i kirkelatin fra Menighetsfakultetet.
- Se der, ja! Jeg trodde ut fra bloggen din at du var en fiende av troen, jeg.
- Hvorfor det?
- Fordi du kaller deg rødstrømpe.
- Feminist, mener du?
- Det er jo det samme. Og dessuten viser du mye aggresjon mot helsearbeidere, som Gud har gitt et kall til å lindre og helbrede.
- Ja, jeg tror ikke at Gud har gitt helsearbeidere et kall til å påføre folk smerte.
- Nei, nettopp. Det er derfor vi i kirken ønsker at de jødiske bart... omskjærere selv skal utføre omskjæringen. Det er egentlig ikke noe å belaste et kristent helsevesen med.
- Har du barn?
- Ja, min kone og jeg har tre sønner.
- De er vel omskåret de, da?
- Nei, nei, Sigrun. Jeg lever i Den nye pakt, ikke Den gamle.
- Og allikevel ønsker du å utsette andres barn for dette?
- Som jeg sa i sted: Vi må vise litt forståelse for fremmede skikker dersom vi skal ha håp om å frelse de vantro. Men hva med deg, Sigrun, er du frelst?
- Nei. Og jeg kommer ikke til å bli det så lenge kirken ikke er genuint opptatt av de mest utsatte. Ha det.

4 kommentarer:

  1. Sigrun....jeg heier på deg :)
    -Man treger å få sett
    "opplest-og-vedtatte" sannheter fra nye sider for å få ny forståelse og nytt tankegods. Der er du uslåelig!

    SvarSlett
  2. Takker så mye, Liljekonvall.

    Sånn mellom oss: Jeg synes det er litt pinlig å tenke på at kristne leser dette - men kanskje ikke så mye verre enn når psykiatere og psykologer leser alle mine hatefulle ytringer mot DERES bibel.
    Men Hedningsamfunnet likte innlegget, og ba pent om å få lov til å trykke det i medlemsbladet. Det er lenge siden har vært så sint på kirken som jeg ble nå.

    SvarSlett
  3. Anonym30.9.11

    Jeg studerer teologi på Teologisk fakultet ved Universitetet i Oslo, og er helt enig med deg i at det er absurd å støtte omskjæring av guttebarn. Man kan ikke tillate påførelse av smerte og traumatisering bare fordi det er tradisjon. Dette er et etisk og medisinsk sprørsmål, ikke et spørsmål om fri religionsutøvelse. Hvis norske jøder må lemleste barna sine, får de dra til USA.

    SvarSlett
  4. Teologistudent: Ja, og norsk lov forbyr jo "kosherslakting, og jeg kan ikke se noen prinsipiell forskjell, siden også den anses som "nødvendig" når man er jøde.

    Kirken er i strid med seg selv. Den sier ja til tvungen omskjæring av guttebarn, samtidig som Bispemøtet i en uttalelse om vold mot barn i 2007 skrev at "... alle mennesker har medfødte rettigheter og friheter. Ethvert menneske tilkjennes dermed en integritet som setter grenser for andres maktutøvelse. Dette gjelder ikke minst for barna."

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post